مقالات بروز کشوری

ساخت وبلاگ

بعضی از افرادی که تصمیم به کاهش وزن می گیرند پس از شروع برنامه رژیم غذایی یا شیوه درمانی خاصی که پیش گرفته اند به مرور با شلی و افتادگی عضلات صورت مواجه می شوند. این افتادگی با پیشرفت روند درمان روز به روز بیشتر می شود و ممکن است در زیبایی صورت تاثیر زیادی داشته باشد. به طور کلی افرادی که بالغ بر ۵ کیلو وزن از دست می دهند عموما با این مشکل روبه رو می شوند.

یکی از ساده ترین راهکارها برای پیشگیری از افتادگی و شلی عضلات صورت، بهره گیری از تکنیک های ماساژ است. با یادگیری تکنیک های ارائه شده در این شماره علاوه بر آن که در طول اجرای رژیم غذایی و کاهش وزن مانع از افتادگی عضلات و به هم ریختگی چهره خود می شوید، می توانید با تکرار روزانه آن به جوان سازی و نشاط پوست تان نیز کمک کنید.

مرحله اول

بهترین روغن را تجربه کنید

برای شروع ماساژ باید دقت داشته باشید که صورت خود را از هرگونه مواد آرایشی و بهداشتی پاک کنید. برای این کار بهتر است از لوسیون ها و پاک کننده ها استفاده کنید. پس از آن پوست صورت را به طور کامل خشک کرده و آماده دریافت ماساژ شوید. برای دریافت و ارائه این ماساژ حتما نیاز به یکی از روغن های بابونه یا زیتون دارید. این ماساژ را می توانید خودتان روی صورت خود پیاده کنید یا از یکی از اعضای خانواده برای دریافت ماساژ کمک بگیرید. بنابراین فراموش نکنید که پیش از ماساژ حتما با مقدار اندکی از روغن سرانگشتان و کف هر دو دست را آغشته کنید.

مرحله دوم

از گردن شروع کنید

پس از آن که دست ها را به روغن آغشته کردید از عضلات زیر چانه و گردن شروع کنید. در این مرحله با آرامش و ملایمت کف دست راست را از بخش پایینی فک و کنار گوش به سمت پایین گردن بکشید و در ادامه آن، این حرکت را با دست چپ دوباره تکرار کنید. این کار را به مدت ۳ دقیقه روی تمامی عضلات گردن پیاده کنید. این ماساژ باعث می شود که عضلات و پوست گردن به مرور تقویت شده و بر اثر از بین رفتن چربی ها دچار افتادگی و شلی نشود.

مرحله سوم

تقویت ماهیچه های فک پایین

در این مرحله به سراغ عضلات فک پایینی بروید. پیش از هر چیز دقت داشته باشید که دستان تان به اندازه کافی آغشته به روغن باشد. در این صورت با آرامی و با کمک ۲انگشت سبابه و میانه به صورت قیچی وار عضلات فک پایینی را از چانه به سمت گوش میان ۲ انگشت خود بگیرید.

برای دریافت نتیجه بهتر می توانید با دست راست عضلات سمت راست صورت و با دست چپ عضلات سمت چپ صورت را ماساژ دهید. در ضمن توصیه شده تعداد ماساژهای ارائه شده به عضلات صورت در هر دو سوی صورت برابر و مساوی باشد.

مرحله چهارم

به گونه ها فرم دهید

برای جلوگیری از افتادگی عضلات گونه، سرانگشتان هر ۲ دست را به روغن زیتون یا روغن بابونه آغشته کنید و با کمک ۲ انگشت سبابه و میانه با ضربی آرام از زیر گونه به سمت بالا حرکات سریع و ضربه مانند بزنید.

فشار وارد شده از انگشتان روی گونه ها نباید به گونه ای باشد که موجب تغییر رنگ پوست یا بروز درد در این ناحیه شود بلکه تنها باید عضلات گونه را در گیر کرده و آن را به سمت بالا هدایت کند. بهتر است این ماساژ را به صورت مساوی و در مدت زمان ۳ دقیقه برای هر ۲ گونه راست و چپ تکرار کرده تا پس از ۲ هفته نتایج درخشان آن را روی صورت خود احساس کنید.

مرحله پنجم

خط لبخند را مهار کنید

بسیاری از افرادی که لاغر شده با تغییراتی در ظاهر خود روبه رو می شوند. به عنوان مثال عضلات گونه آن ها شل می شود یا خط لبخندشان عمیق و افتاده شده یا دچار غبغب آویزان می شوند. برای پیشگیری از ابتلا به این مشکلات کافی است همزمان با دریافت تکنیک های درمان چاقی از تکنیک های ماساژ درمانی استفاده کرد.

بنابراین بهترین شیوه برای پیشگیری از عمیق شدن خط لبخند آن است که آن را با کمک ماساژهای دورانی تقویت کرد. برای این کار لازم است انگشت دست چپ را روی لب های خود قرار داده و سپس با کمک سرانگشتان دست راست به صورت دایره وار به ماساژ خط لبخند و عقب راندن آن به سمت گونه ها کمک کرد.

مرحله ششم

افزایش آرامش با ماساژ پیشانی

در این مرحله برای کسب آرامش بیشتر به ماساژ پیشانی بپردازید. سرانگشتان دست را به روغن آغشته کرده و به صورت رفت و برگشت از سرانگشتان هر ۲ دست برای ماساژ پیشانی کمک بگیرید. این ماساژ علاوه بر آن که موجب افزایش آرامش بدن و پیشگیری از چروک شدن و افتادگی عضلات می شود به تقویت عضلات پیشانی و پیشگیری از پیری زودرس پوست کمک می کند.

نکته

سروصدا، استرس یا محیط های پرتنش موجب بروز حملات عصبی شده و در نهایت به انقباض عضلات صورت منتهی می شود بنابراین سعی کنید این تمرینات را در فضایی آرام و مناسب انجام دهید و آن ها را هر روز روی عضلات صورت خود تکرار کنید. تکرار این تکنیک های ساده روی عضلات صورت از پیری زودرس پیشگیری می کند.

مقالات بروز کشوری...
ما را در سایت مقالات بروز کشوری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان maghale بازدید : 175 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 7:20

فرقی نمی کند یک حمام بزرگ و اشرافی با وان و تجهیزات مدرن داشته باشید یا یک دوش ناقابل و کوچک؛ هرچه باشد نامش حمام است و یک کاربرد اصلی و مهم دارد. حمام ها معمولا فضای چندانی برای مانور دادن ندارند، جای شان کوچک است و همین کوچک بودن جا باعث می شود قدرت مانور کمتری برای چیدن وسایل داشته باشند. در این نوشته، سراغ فوت های کوزه گری خاصی رفته ایم که در زمان دکور کردن حمام باید حواس تان به آنها جمع باشد.

۱. لوله ها را قطور انتخاب کنید

در لوله کشی خانه های مسکونی از لوله های یک و نیم اینچی (حدود چهارسانتی متری) برای زهکشی فاضلاب استفاده می شود. هرقدر قطر لوله های تان را بزرگ تر بگیرید، آشغال و مو کمتر در آن گیر می کند و گذرتان کمتر به لوله بازکن ها می افتد. هزینه جایگزین کردن لوله های دو اینچی (پنج سانتی متری) عملا خیلی ناچیز است. فقط باید حواس تان باشد در داخل فضای ساختمان برای عبور این لوله ها جا داشته باشید.

۲. نور حمام را درست انتخاب کنید

لوازم نورپردازی را به سقف بزنید تا از نور ایجاد شده، حداکثر استفاده را ببرید. یک یا دو لامپ برای روشن کردن حمام تان کافی است. می توانید به جای کلیدهای معمولی برق یک دستگاه کنترل کننده روشنایی سر راه چراغ تان نصب کنید؛ این طوری می توانید نور حمام را به دلخواه کم یا زیاد کنید. از تاثیر آینه ها هم غافل نشوید. اگر قرار است از آینه استفاده کاربردی داشته باشید، شیوه چینش آن نسبت به زمانی که فقط باید از آن برای تزیین استفاده کنید، فرق دارد. اگر عادت دارید بعضی از کارهای آرایشی یا اصلاح صورت تان را در حمام انجام دهید، وسایل روشنایی باید جایی قرار بگیرند که بتوانید خودتان را خوب ببینید.

۳. جعبه کمک های اولیه پز نیست

اینکه در خانه یا حمام تان جعبه کمک های اولیه داشته باشید، ربطی به پز دادن ندارد. سعی کنید حتی اگر شده ۱۵،۱۰ سانتی متر برای یک سری وسایل کلی مورد نیاز جا خالی کنید. قرار نیست برای ساختن این جعبه زیاد هزینه کنید؛ فقط به اندازه ای دست به جیب شوید که در توان تان است.

۴. در حمام، کمد بگذارید

داخل حمام تان جایی شبیه کمد در نظر بگیرید. قرار نیست یک کمد چوبی با آینه و شمعدان در حمام تان جای دهید؛ یک فضای فلزی یا پارچه ای یا فضایی که بتوانید چند در کشویی را تعبیه کنید، کافی به نظر می رسد. مزیت بزرگ کمدها این است که بیشتر در دسترس بوده و راحت تر مرتب می شوند. خوبی کمدهای حمامی این است که اگر خوش تان نیامد، می توانید آنها را از جا بکنید!

۵. پنجره ای برای دوش

جایی که دوش قرار دارد، باید با وسیله ای از اطرافش جدا شود. یکی از راه های جدا کردن فضای زیر دوش از کل حمام، استفاده از اتاقک های شیشه ای است. وقت خریدن این اتاقک ها به چند نکته توجه کنید؛ یکی اینکه در بخش بالایی این اتاق ها، پنجره ای کوچک یا فضایی برای نفس کشیدن و دیدن فضای بیرون وجود داشته باشد. حواس تان باشد فضای زیردوشی شما باید شیب مناسبی به سمت چاه داشته باشد. در ضمن دستگیره های پلاستیکی جلوی لیز خوردن را می گیرد.

۶. سنگ پاشویه چطور باشد؟

پاشویه ها باید شیب مناسبی داشته باشند و طوری ساخته شوند که تمام آبی که از دوش می ریزد را یک جا جمع کنند. برای پاشویه دنبال کفپوشی باشید که سفت باشد و لیز نخورد. سنگ یا چینی (کوارتز) جنس مناسبی برای ساخت پاشویه است. اگر خودتان پاشویه حمام را کاشی می کنید، فضای بین کاشی ها را فراموش نکنید. این فضاهای کوچک و باریک باعث می شوند آب از بین کاشی ها راهش را به سمت چاه پیدا کند.

۷. فوت کوزه گری برای کاشیکاری

معمولا شیب دادن به کاشی های بزرگ کار دشواری است. این نوع از کاشی ها به خاطر اینکه فاصله بین شان از هم زیاد است، لیزتر هم هستند. کاشی های کوچک تر حتی اگر بافت هم نداشته باشند، کمتر لیز می خورند و گزینه های معمول تری برای حمام به حساب می آیند. با این وجود، اگر همچنان دل تان می خواهد از کاشی های بزرگ استفاده کنید، آنهایی را انتخاب کنید که برآمدگی و فرورفتگی یا نقش دارند.

۸. دوش یا وان؟

برای اینکه بین دوراهی وان یا دوش بهترین گزینه را انتخاب کنید، باید به دو سوال جواب دهید؛ اول اینکه قرار است چند سال در خانه تان زندگی کنید و دوم اینکه معمولا چند بار در ماه یا سال از حمام استفاده می کنید. اگر قرار است مدت زمان زیادی حدود پنج سال یا بیشتر در خانه تان زندگی کنید و منزل تان اجاره ای نیست به تغییر سیستم حمام تان فکر کنید؛ در غیر این صورت به فکر تغییر دوش و وان نباشید که به هزینه بالایش نمی ارزد.

اشکان خسروپور

مقالات بروز کشوری...
ما را در سایت مقالات بروز کشوری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان maghale بازدید : 170 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 7:20

سیمین غانم متولد ۱۳۲۳ است. ترانه های ماندگاری که در این سال ها خوانده است بخشی از حافظه موسیقیایی تمام ایرانیان را تشکیل می دهد. صدای ماندگار و پرطنینش یادآور هنر ناب خاطره ساز است.

ترانه هایش از مرد من، گل گلدون، پرنده و ... در بسیاری اوقات خلوت و تنهایی ما را پر کرده، در جاده های طولانی شنیدن شان مسیرمان را کوتاه تر کرده، در جنگل شنیدن شان عطر درختان را دو چندان کرده و در کنار دریا، آبی دریا را پررنگ تر و آرام تر کرده است و در این سال ها در سفرهای ما چه سفرهای درونی مان و چه بیرونی، لحظاتی را، این صدا و ترانه ها، هم مسیر ما بوده است.

نخستین ترانه ای که با آن وارد عرصه موسیقی شده اید کدام ترانه بوده است؟

نخستین ترانه ام را در موسیقی اصیل اجرا کردم به نام «موج خروشان» و آهنگ آن از آقای عباس زندی بود. من کارم را به شیوه سنتی شروع کردم و پس از مدتی به سمت موسیقی پاپ رفتم ولی موسیقی سنتی را هرگز ترک نکردم.

تاکنون چند ترانه خوانده اید؟

فکر می کنم حدودا ۵۰ ترانه خوانده ام. البته در مورد خودم بسیار سختگیر بودم و هستم. نه در هر جایی آواز سر می دادم و نه هر ترانه ای را اجرا می کردم. هنوز هم بر این باورم که موسیقی غذای روح انسان هاست و نباید کار بی کیفیت و اشعار بی محتوا را عرضه کرد.

کدام آهنگ تان فراگیرتر شده است؟

ترانه گل گلدون، فراگیرتر از همه ترانه هایم شده است زیرا مانند باران بهاری همیشه تر و تازه است. من معتقدم این ترانه حال و هوای متافیزیکی دارد؛ با پیر و جوان، بچه ها و با همه ارتباط برقرار کرده است. باید یادآور شوم ملودی آن از آقای فریدون شهبازیان و شعر آن از آقای فرهاد شیبانی است.

کدام یک از ترانه های تان را بیشتر دوست دارید؟

همه ترانه هایم را دوست دارم ولی «پرنده» برایم حال و هوای خاصی دارد. ضمن اجرای این ترانه احساس می کنم شعر زیبا و ملودی دلنشین آن مرا به آسمان می برد.

برای خانم هایی که می خواهند وارد عرصه موسیقی شوند چه توصیه و پیشنهادی دارید؟

اگر هدف شان هنر خوانندگی باشد پیشنهادم این است که سطح دانش و آگاهی خود را در اشعار و موسیقی تا حد امکان بالا ببرند و در کارشان خلاقیت و پشتکار داشته باشند.

خواننده مورد علاقه تان کیست؟

از خانم ها نمی توان نام برد چون کاری در این زمینه عرضه نمی شود، ماشاءالله فضا برای آقایان مناسب است. صداهای رسا و شفاف هم بین ایشان کم نیست. من صدای شهرام ناظری و سالار عقیلی را دوست دارم. در رشته موسیقی پاپ هم صدای شهرام شکوهی را می پسندم چون مثل همه نیست. سبک خاص خود را دارد، ترانه های او مخلوطی از پاپ، سنتی و ترانه های اسپانیولی است. به هر حال کار تازه ای ارائه داده و این نوآوری در کار جذاب است.

لباس چقدر در کار یک خواننده موثر است؟

باور کنید بعضی اوقات برایم عجیب است که مردم چقدر پایبند لباس و تشریفات هستند، منظورم این نیست که نباید به ظاهر اهمیت داد بلکه باید مرتب و خوش لباس بود اما افراط را در این مورد نمی پسندم. به هر حال من از بزرگان آموختم ساده بپوشم و ساده زندگی کنم.

برند مورد علاقه تان؟

من به جنس خوب و دوخت خوب اهمیت می دهم. تعصب خاصی روی مارک به خصوصی ندارم.

اهل سفر رفتن هستید؟

بله، سفر را خیلی دوست دارم. معتقدم حتی یک سفر کوتاه هم حال و هوای تازه می دهد و به انسان انرژی و آرامش می بخشد. البته در گذشته سفرهای زیادی به نقاط مختلف داشتم ولی اخیرا سفرهای ما منحصر شده به دیدار دخترم و دو نوه ام در کانادا که با همسرم سالی یک بار تقریبا به این سفر می رویم.

اگر بخواهید سه جای دیدنی را به ما پیشنهاد کنید برای سفر کجاست؟

من طبیعت را خیلی دوست دارم. یکی از جاهایی که پیشنهاد می کنم شمال خودمان است که در هر فصلی زیبا و دوست داشتنی است. جای زیبا و دیدنی دیگر که طبیعت فوق العاده زیبایی دارد، شهر ونکوور در کانادا است. انصافا عروس شهرهای دنیاست و دیگر شهر اِکسَن پوقوونس در فرانسه که به شهر آب و هنر و موزیک معروف است. طبیعت آنجا هم بسیار زیباست.

اهل رستوران رفتن هستید؟ غذای مورد علاقه تان چیست؟

بله. گاهی اوقات با دوستان همفکر و هم سطح در رستوران نشستن و گپ زدن و غذای گرم خوردن عالی است. تعصب خاصی روی رستوران ندارم ولی حداقل جایی می روم که مطمئن باشم غذایش سالم است و این رستوران را در حوالی خانه انتخاب می کنم چون از هوای آلوده و ترافیک خیلی اذیت می شوم. غذای مورد علاقه ام هم چلوکباب، جوجه کباب و سبزی پلو با ماهی است.

آیا ورزش خاصی را دنبال می کنید؟

در گذشته ورزش مورد علاقه ام والیبال، پینگ پونگ، بسکتبال و شنا بوده است. مدت کوتاهی را گلف بازی کردم ولی در حال حاضر ورزش من منحصر به پیاده روی است البته اگر هوا خوب باشد. گاهی هم به استخر می روم.

میانه تان با فیلم دیدن چطور است؟ آخرین بار کی به سینما رفتید و چه فیلمی را تماشا کردید؟

بگذریم.

فیلم های محبوب تان کدام است؟

بگذریم.

میانه تان با مطالعه چطور است؟

میانه بسیار خوبی با مطالعه دارم. این عادت از گذشته با من بوده که قبل از خواب حتما چند صفحه کتاب بخوانم تا چشمانم گرم شود. من کتاب عرفا را مطالعه می کنم. معتقدم آنها سینه های شان به فراخنای هستی باز است و آنچه که عرضه می کنند علم واقعی و لایتناهی است.

پیشنهادم به شما این است که اصل کتاب عرفا را بخوانید نه تعبیر و تفسیر شده آن را، چون اشخاصی که در محدودیت هستند علم شان هم محدود است. نباید به خودشان اجازه دهند از لایتناهی و متافزیک سخن بگویند و کلمات بزرگان را تعبیر و تفسیر کنند. مثلا کتاب حافظ و عطار و ابوسعید ابوالخیر و خواجه عبدالله انصاری کتاب وجودی آنهاست. هر کدام مسیر و راه های آسمان ها را طی کرده و علم خود را در دسترس بشریت قرار داده اند.

اگر خواننده نمی شدید دوست داشتید چه کاره شوید؟

من همه نوع هنری را دوست دارم؛ مجسمه سازی، نقاشی، دکوراسیون و ... و نمی دانم از کدام یک سر در می آوردم. به هر حال همه هنرها دوست داشتنی هستند و هنر ارمغان خداوند است.

تفریح مورد علاقه تان چیست؟

یکی از تفریحات مورد علاقه ام ساختن عروسک از جنس کاموا، چرم یا جوراب های نایلون است که با ظرافت و ابتکار خاصی آنها را تهیه می کردم. کسی باور نداشت کار دستم باشد. آنها را هدیه می کردم به دوستان و کسانی که خیلی مورد علاقه ام بودند ولی حالا مشغله ام زیاد است و وقت کافی برای اینگونه تفریحات ندارم.

دل تان می گیرد چه می کنید؟

سوال شما مرا یاد یکی از ابیات زیبای حافظ انداخت که فرموده:

شب تنهاییم در قصد جان بود

خیالش لطف های بیکران کرد

نشنیده اید که با یاد خدا دل ها آرام می گیرد؟ من هم دقیقا با زمزمه اشعار عرفانی و ابیات زیبایی که حالت ذکر دارد آرامشم را باز می یابم.

اهل نوستالژی و خاطره بازی هستید؟

راستش را بخواهید نه چندان. البته خاطرات شیرین را گاهی به یاد می آورم ولی از یادآوری مسائل آزاردهنده پرهیز می کنم. به قول عرفا باید در زمان حال زندگی کرد.

عجیب ترین شایعه ای که در مورد خودتان شنیده اید؟

تقریبا دو سه سال پیش یکی از دوستان از آمریکا زنگ زد با گریه گفت شنیده ام تو مرده ای. دو سه روز نظیر این تلفن ها را داشتم. به آنها گفتم من سلامت هستم. امیدوارم آرزوها و تعلقات دنیا در من بمیرند تا از قید و بندها رها و زنده و زنده تر شوم.

برای یک هنرمند چه المان هایی نیاز است؟

رفتار و گفتار و منش یک هنرمند پشتوانه هنری اوست. به اعتقاد من انعکاس آن در هنرش هم بسیار تاثیرگذار می شود. معتقدم زندگی خانوادگی بر همه چیز ارجح است. خانواده کانون مقدسی است که باید آرامش و انسجام آن را حفظ کرد. در واقع هیچ عاملی نباید آن را تحت الشعاع قرار دهد. به همین دلیل من هنرم را در کنار زندگی ام پذیرفتم. خدا را شکر هرگز جذب پول و زرق و برق و دنیای پوشالی آن نشدم.

خاطره شکل گیری گل گلدون را تعریف کنید.

بعد از اجرای نخستین ترانه پاپ من که نامش «فلک چشات» بود و ملودی آن از فریبرز لاچینی و ترانه آن از سعید دبیری بود، این ترانه حدود دو سال رکورد همه ترانه ها را شکست. آهنگسازان بنامی سمت من جذب شدند و چند ترانه در این زمینه اجرا کردم که در نوع خود کم نظیر بودند مثل «مرد من» از شادروان بابک بیات و پرنده و ... تا نوبت به ترانه همیشه بهار «گل گلدون» رسید که ملودی آن از فریدون شهبازیان است و ترانه آن را فرهاد شیبانی سروده است.

می توان گفت این کار با همدلی و هماهنگی به ثمر نشست. وقتی بنا به پیشنهاد ایشان ملاقاتی با هم داشتیم با شنیدن این ترانه شدیدا جذب و شیفته آن شدم. در واقع هم ترازی و انسجام خوبی بین آهنگ، ترانه و خواننده ایجاد شد. ملودی ساده و بسیار زیبا، اشعار هم روان و دلنشین، صدا هم چه عرض کنم جفت شد با ترانه و ملودی. ولی هرگز تصورش را نمی کردم این ترانه اینچنین فراگیر شود.

و حرف آخر...

بهاری پر نشاط و سالی مملو از آرامش و برکت برای مردم آرزو می کنم و امیدوارم به لطف و عنایت پروردگار، جنگ و خونریزی همه جا تبدیل به صلح و آرامش شود.

هفته نامه اوقات خوش - بابک نبی

مقالات بروز کشوری...
ما را در سایت مقالات بروز کشوری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان maghale بازدید : 162 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 7:20

انسان ها از ۳ هزار سال قبل از میلاد، ناخن های خود را با مواد مختلف رنگ می کردند و گیاهان اولین رنگ کننده ها محسوب می شود. آن ها با استفاده از ترکیب زرده تخم مرغ و پوست گیاهان مختلف، صمغ درختان و حنا، رنگ ها مختلفی می ساختند. امروزه نیز لاک پرفروش و پرطرفدار است و هر روز لاک متفاوتی در بازار عرضه می شود.

لاک های ژله ای

شاید موقع خرید لاک، این لاک های جدید و البته گران قیمت را به شما پیشنهاد داده باشند. لاک هایی که کاملا شکل ناخن را می گیرد و استقامت زیادی دارد اما این لاک ها بیشتر در آرایشگاه ها و و بعد از کاشت ناخن استفاده می شود و زیر دستگاه UV آن را خشک می کنند. این لاک به راحتی پاک نمی شود و برای پاک کردنش، آستون صددرصد خالص لازم است. البته انواعی از آن ها هم در بازار عرضه شده که می توانید در خانه استفاده کنید.

نوعی از این لاک ها، لاک ژله ای مات است که این محصول آرایشی به شما این امکان را می دهد که با صرف کمترین زمان و هزینه به یک آرایشگر حرفه ای تبدیل شوید.

نحوه استفاده از لاک ژله ای مات

برای استفاده از این نوع لاک ژله ای، ابتدا اگر از لاک قبلی، روی ناخن شما آثاری مانده است، با استفاده از آستون آن را کاملا پاک کنید. دست های خود را با آب گرم و صابون بشویید و منتظر شوید کاملا خشک شود.

ناخن ژله ای را روی ناخن خود قرار دهید و با استفاده از سشوار آن را گرم کنید. مشاهده می کنید که بدون نیاز به چسب ناخن، کاملا چسبیده است و رنگ مات خود را نشان می دهد. برای طراحی روی ناخن، بسته به سلیقه خود می توانید از لاک مخملی، اکلیل فرنچ، ست طراحی مانیکور یا لاک ترک ناخن و... استفاده کنید و مدل های جذابی را ایجاد کنید.

لاک های روکش

شاید لاکی خریده باشید که روی آن نوشته شده باشد «Base Coat». این لاک ها در اصل محافظت کننده ناخن است نه لاک.

انواع باکیفیت آن ها پروتئین، ویتامین E و کلسیم دارد و از شکستن ناخن و پوسته پوسته شدن آن جلوگیری می کند. این لاک را ابتدا روی ناخن می زنند و بعد روی آن لاک زده می شودم البته می توان تنها از آن هم استفاده کرد ولی فقط برق کمی به ناخن می دهد و از آن محافظت می کند.

لاک شنی

لاک های شنی همانند لاک های مخملی رنگ های متنوعی در بازار دارد و نحوه استفاده از آنها نیز مانند لاک های مخملی است.

لاک های ترک

اگر دوست ندارید لاک ناخن تان ساده باشد و فرصت رفتن به آرایشگاه یا پول آن را ندارید، می توانید از این لاک ها استفاده کنید. با استفاده از لاک ترک ناخن، می توانید طرح های زیبایی در کمترین زمان بر روی ناخن های خود بزنید.

* نحوه استفاده از لاک های ترک

اول باید یک لاک ساده روی ناخن بزنید و صبر کنید تا خشک شود. سپس لاک ترک را روی آن بزنید. خواهید دید که لاک ترک ترک شده و طرحی روی ناخن تان می افتد. مدت زمان بیشتری طول می کشد تا ایان لاک خشک شود و به شما پیشنهاد می کنیم آن را مدام استفاده نکنید: چون ممکن است به ناخن ها شما آسیب بزند.

لاک های آکریلیکی

این لاک های براق بسیار متداول است و قیمت شان مقرون به صرفه است و همه رنگی دارد. لاک های آکریلیکی دو گروه است؛ یک دسته فقط برای روی لاک و به عنوان براق کننده و دسته دیگر به عنوان لاک مستقل استفاده می شود و موقع خرید باید به این نکته دقت کنید. این لاک ها خیلی راحت خشک می شوند و ماندگاری خوبی دارد.

لاک مخملی

یکی از مدل های مانیکور است و می توان گفت عجیب ترین شان لاک های پرزدار و مخملی است. این لاک ها رنگ های بسیار شاد و متنوع دارد و استفاده از آن ها بسیار آسان است.

* نحوه استفاده از لاک مخملی

ابتدا لاک معمولی که بهتر است همرنگ لاک مخملی باشد را می زنید، اگر از دو لایه لاک استفاده کنید کارتان تمیزتر می شود. تا زمانی که لاک خشک نشده، فرصت دارید پودر مخملی یا پرزها را روی لاک های خیس بریزید و با یک قلم موی نرم کناره های ناخن را تمیز کنید و با کمک ابزار فرنچ آن ها را روی ناخن محکم کنید.

لاک های غیرسمی کودکان

خیلی از دختربچه ها عاشق ناخن های رنگی هستند اما خوردن ناخن و به دهان بردن دست ها هم در میان آن ها شایع است. این موضوع باعث نگرانی خیلی از مادرها می شود اما به تازگی لاک هایی غیرسمی (non toxic) تولید شده که پایه آبی دارد. مواد این لاک ها آب، اکریلیک و رنگ های غیرسمی است. این لاک ها به راحتی با آب پاک می شود و اگر روی لباس بچه هم بریزد، می توانید با یک شست و شوی ساده آن را تمیز کنید. تنوع رنگ شان بسیار وسیع است و اکثرا براق است.

لاک های نئونی

لاک های نئونی به شما کمک می کند تا ناخن های تان در تاریکی بدرخشد. رنگ این لاک ها مانند ماژیک های هایلایت است و خیلی سریع خشک می شود و با توجه به مارک انتخابی، ماندگاری دارد اما نسبت به جنس های دیگر ماندگاری شان کمتر است. لاک ناخن نئون بسیار براق و درخشنده است و جذابیت آن ها در شب چندین برابر می شود.

نحوه استفاده از لاک های نئونی

برای اینکه یک لاک نئونی به زیبایی خود را نشان دهد نیاز به کمی مهارت دارد. اگر چنین لاک هایی را مستقیما روی ناخن تان بزنید، آن درخشندگی و شفافیتی که در ذهن داشتید، پدیدار نخواهدشد. ابتدا روی هر ناخن تان دو لایه لاک ناخن سفید بزنید و اجازه دهید تا خشک شود. سپس روی لایه سفیدرنگ، یک لایه از لاک نئون خودتان را بزنید و به مدت زمان مورد نیاز صبر کنید تا لاک تان خشک شود.

لاک مغناطیسی

لاک های مغناطیسی از آن دسته لاک هایی است که مدتی است فروشگاه ها و لوازم آرایشی ها را پر کرده است. خوب حالا برای خیلی از ما سوال شده از این لاک حاوی براده آهن چطوری برای ناخن هایمان استفاده کنیم؟

* نحوه استفاده از لاک مغناطیسی

اول لاک را روی ناخن ها زده سپس قبل از اینکه خشک شود با استفاده از آهن ربایی که همراه لاک خریده اید روی ناخن طرح هایی رو ایجاد کنید. آهن رباها طرح های متفاوتی دارد و ممکن است به شکل ستاره، مورب و... باشد.

ماهنامه زیبایی سالم - سپیده آذریان، مشاور زیبایی

مقالات بروز کشوری...
ما را در سایت مقالات بروز کشوری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان maghale بازدید : 171 تاريخ : يکشنبه 26 ارديبهشت 1395 ساعت: 2:44

سپانلو در کنار شعر به پژوهش در حوزه ادبیات و ترجمه نیز می پرداخت و کتاب هایی را در این زمینه ها منتشر کرده بود.

محمدعلی سپانلو شاعری است که در سال ۱۳۴۷ و یک ماه بعد از اولین حمله اسراییل به فلسطین، شعری در حمایت از فلسطینی ها نوشت. او همچنین شعر معروف «نام تمام مردگان یحیاست» را در فضای دفاع مقدس و جنگ تحمیلی عراق علیه ایران سروده است. دیگر شعر معروف سپانلو سروده اش برای احمد شاه مسعود قهرمان ملی افغانستان است.

سپانلو با اشاره به شعر «چریک های عرب» می گفت او اولین شعر فلسطین را گفته و به این موضوع افتخار می کند. سپانلو همچنین می گفت شعر «چریک های عرب» را که در مردادماه سال ۱۳۴۷ بعد از شکست اعراب از اسراییل در جنگ شش روزه سروده، در «کیهان روزانه» چاپ کرده و بعد آن را در دهه ۵۰ در مجموعه شعر «هجوم» که چند سال در محاق بوده، منتشر می کند. تأکید هم داشت که شعر را همان زمان در روزنامه چاپ کرده تا تاریخ سرایشش مشخص باشد.

او همچنین درباره شعری که به علی دایی تقدیم کرده بود می گفت این که این موضوع در پی حرف دایی درباره تعلق آذربایجان به ایران بوده است. سپانلو تاکید داشت که ایران برایش اهمیت زیادی دارد.

محمدعلی سپانلو، شاعر، پژوهشگر و مترجم پیشکسوت، شامگاه دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه در بیمارستان درگذشت. او که چند سالی از سرطان ریه رنج می برد اخیرا در پی ناراحتی ریوی و تنفسی در بخش ICU بیمارستانی در تهران بستری شده بود.

سپانلو متولد ۲۹ آبان ماه سال ۱۳۱۹ در تهران بود. «رگبارها»، «پیاده روها»، «سندباد غایب»، «هجوم»، «نبض وطنم را می گیرم»، «خانم زمان»، «تبعید در وطن»، «ساعت امید»، «خیابان ها، بیابان ها»، «فیروزه در غبار»، «پاییز در بزرگراه»، «ژالیزیانا»، «کاشف از یادرفته ها» و «قایق سواری در تهران» از مجموعه شعرهای این شاعرند.

همچنین ترجمه «آن ها به اسب ها شلیک می کنند» نوشته هوراس مک کوی، «مقلدها» نوشته گراهام گرین، «شهربندان» و «عادل ها» نوشته آلبر کامو، «کودکی یک رییس» نوشته ژان پل سارتر، «دهلیز و پلکان» شعرهای یانیس ریتسوس و «گیوم آپولینر در آیینه آثارش» شعرها و زندگی نامه گیوم آپولینر از دیگر آثار منتشرشده او هستند.

«چهار شاعر آزادی» (زندگی و احوال چهار شاعر عصر مشروطه؛ عارف قزوینی، میرزاده عشقی، ملک الشعرا بهار، فرخی یزدی) دیگر کتاب این پژوهشگر است.

محمدعلی سپانلو که در سال های دور تجربه حضور در فیلم های «آرامش در حضور دیگران» (ناصر تقوایی / ۱۳۵۱)، «ستارخان» (علی حاتمی / ۱۳۵۱) و «شناسایی» (محمدرضا اعلامی / ۱۳۶۶) را داشت در سال ۱۳۸۰ هم در فیلم «رخساره» امیر قویدل به ایفای نقش پرداخت.

سپانلو درباره بازیگری به ایسنا گفته بود: در بعضی موارد انگیزه کنجکاوی بود به یک مدیوم هنری و در بعضی موارد به خاطر بعضی مسائل مثلا مشکل در انتشار کتاب و برای گذران زندگی.

او از نقش هایی که ایفا کرده بود، نقشش در فیلم «ستارخان» را بیش تر دوست داشت، هرچند نقش کوتاهی بود، و علت آن را علاقه به مشروطه عنوان می کرد.

اما ماجرای فیلم «آرامش در حضور دیگران» به سال ۱۳۴۸ بازمی گردد. سپانلو درباره آن روزها می گفت: من تقوایی را به نام می شناختم، روزهایی که او داستان می نوشت و در مجله «آرش» منتشر می شد. روزی او را در منزل سیروس طاهباز دیدم و این اولین آشنایی من با او بود. بعد در هتل مرمر یک بار دیگر تقوایی را دیدم، از من پرسید که فیلم بازی می کنی؟ من نمی دانستم که او فیلم ساز هم هست. گفت که همه برای من مجانی بازی می کنند چون پولی ندارم و به جایی هم وابسته نیستم. قرار شد که من در این فیلم بازی کنم. غلامحسین ساعدی فیلمنامه را داد و سیروس طاهباز هم خانه اش را، هر دو هم بدون دریافت پول و این طور بود که «آرامش در حضور دیگران» ساخته شد.

***

محمدعلی سپانلو در مقدمه گزینه اشعارش (چاپ اول ۱۳۸۳) در مطلبی با عنوان «آبان و بیابان» نوشته است:

«من در آبان به دنیا آمدم نوزده سال پس از آغاز قرن خورشیدی ما آبان ، فرشته آب و فراوانی ، اما حداقل دو کتاب از پانزده کتاب شعر ، و بسیاری از سطرهای من ، از نام و فضای بیابان غبارآلود شده است. در جست وجوی رابطه ای میان روح و خاک ، تا شاید شوره زار شکوفا شود ، از کویر ستایش ها نوشتم و بارها از خود پرسیدم: آیا کسی که زاده آبان است/ آیینه دار عکس بیابان است؟

به نگاه من ، آبان ماه همان جوان خوش برخوردی آمد که گل سرخی به یقه بارانی اش زده از کویر می گذشت. در آن کویر شاعران بسیاری گردش می کردند، و سیاحت می کردند تابلوهایی را که روی پایه ها قد افراشته بود ؛ تصویرهایی جذاب از شهرهای آینده و از زنان زیبا که لابه لای بادهای غبارانگیز لبخند می زدند. شگفت آور بود که همه ، در مرحله ای از سفر خود، به این نمایشگاه بیابانی رسیده باشند.

کودکی من ، همان دورانی که می گویند نطفه های شخصیت شکل می گیرد ، عرصه نوعی هرج و مرج ناشی از جنگ بین المللی دوم بود؛ با جشن آب محله و بوی گلاب شکر ، چرخ دستی ها که قند و شکر کوپنی می بردند ، قشون متفقین و دلبران لهستانی... آن ها سایه های نیاکان خود را بر سنگفرش های تهران قدیم می لغزاندند. و من نیز... که شاید دو سایه داشتم. گرچه همزادها سایه ندارند.

از دوره دبستان می خواستم شعر بنویسم ولی چیز دندان گیری به دست نمی آمد. در مدرسه رازی و بعد مدرسه دارالفنون ضمن تقلید از استادان شعر فارسی می کوشیدم صدای خودم را بیابم، اما قایق من در باتلاق به سنگینی پیش می رفت. روز اول بهمن سال ۱۳۴۰، وقتی از یکی از تظاهرات دانشکده حقوق ، با سر شکسته و بارانی سرخ از خون به خانه آمدم ، قلم برداشتم و شاعر شدم. گویی خون غبارهای قریحه مرا شسته بود. ناگهان هرچه می خواستم می نوشتم یا اختراع می کردم ، زبان ، سبک ، تصویر و صدای ویژه خودم را ، به این تعبیر ، من فرزند هنری جنبش دانشجویی ایران هستم.

جایی از پنج پشت پدران خود نوشته ام و می دانستم که این از مقوله فخر به «عظام بالیه» نیست ؛ نوعی رابطه با پدربزرگ های تاریخی که نامه های شان را با برگ های پاییزی برای ما می فرستند ؛ دیداری نه چندان موهوم با سوارکاران ، ملکه ها ، سیاحان و شاعران. از آن پس بارها در بیابان های میهنم ، که روزگاری دریاها بوده است ، و طبقات آهکی کوهستان درجات نابودی آن ها را ثبت کرده ، کشتی رانده ام ؛ ملاح خشکرود ، که به سندباد برمی خورد و ناخدا بزرگ را مهرمزی و شاید یزدگرد... تماشایی فراسوی هستی ملموس و محسوس و جستن قالب های مناسب عصر و آینده. پرسه در شهرهای خیالی بابل و کلده و تخت جمشید و حتی تهران ، زیرا حتی در تهران امروزی از شمال (تجریش) تا جنوب (میدان راه آهن) قایق رانده ام ؛ سیر و سفری که به علت شیب آب ، بازگشتی ندارد.

رویاهایی که برای رهایی از آن شعر به دست می آمد، اما یک لحظه پس از وصول ، رویای دیگری می آفرید؛ چرخه ای سرگیجه آور که دم دست ترین درمان آن پناه بردن به پارک است برای بازی شطرنج با یک ناشناس ، که شاید همزادی باشد، نگهبان افسانه ها ، افسانه های موجود در حافظه جمعی اما هنوز کشف نشده ، همزادی که کلماتش را در فاصله سکوت ها و زمان های راکد ذخیره می کند. در این لحظه شعر ، با وسوسه ای سمج ، از تاریخ و اسطوره الهام می گیرد تا میان کتمان و اعتراف دست و پا بزند.

بسیاری از همکاران اسب هایی هستند که بی وقفه می تازند تا با سر به دیوار بخورند. لباس های کهنه را پشت و رو می کنند تا مدعی شوند ریخت جدیدی ساخته اند. برخی عریان می شوند تا به اکتشاف نخستین لباس جلوه بفروشند. در این ضد نبوغ البته قریحه ای حیرت انگیز نهفته است. اما شاعر که با رمان های تاریخی و پلیسی و با قصاید سبک خراسانی بار آمده بود ، در فاصله سیر از الکساندر دوما به فاکنر ، از منوچهری به نیما ، از هوگو به الیوت ، بازی نکرده بود. پس از تماشای طبیعت به شناخت تمدن کوشید ، سفرهای خیالی و خواب های تاریخی را تجربه عینی کامل می کرد. نیمی از دنیا را با چشم سر تماشا کرد و در فرجام در شهر و حتی محله زادگاهش لنگر انداخت تا بکوشد همه تجربه های عینی و ذهنی را در جغرافیای کوچکی متمرکز کند. با این همه بیش تر داستان هایی که روایت کرد ما به ازای خارجی نداشتند. او اکنون در کشور خودساخته اش زندگی می کند ، بی آن که قانونی خاص را امضا کرده باشد.

از هرچه گذشته سبک ها و مکتب ها (و مدها) فقط تزئین کننده جوهری هستند که در اکتشاف اصیل شعر آشکار می شود ؛ محصولی برخاسته از سنت اما همواره متجدد ، گزارشگر زمان اما زمان گریز. و به هر حال ما به خاطر عشق و امید ، کار و فرسودگی ، اضطراب و مرگ ، در زمان مخصوص شعر همیشه با یکدیگر معاصریم. آیا شاعر گمان می برد از نقل نداشتن ها و فقدان ها خلاص شده است؟ آیا آن رویا سرانجام به نوعی رهایی رسیده بود ، در حالی که سایه های او هرکدام سلیقه ای داشتند؟ رویا رایگان است و آزادی گران قیمت. یک بار گمان برد که از آن دوگانگی آزاد شده است. در یکی از کویرها به همزادش برخورد ؛ سایه ای نفرسوده و جوان مانده پرسید: چطور این همه جوان مانده ای، در حالی که من سالخورده می شوم؟ و شنید که: آه ، آن همزادت ، آن دومی ، در هزارتوی روایت هایی که می ساخت گم شد. پرسید: پس تو که هستی؟

من سومی هستم.

پس بهتر است دیگربار همان جوان خوش برخورد را سراغ بگیریم ، با شاخه گلی بر یقه بارانی ، در مرز کویر کویر ناشکیبا و تلخاد سرزمین ما ایستاده «اذن دخول» می طلبد؛ می خندد و خواستگار لبخندی است از مادر پیر.»

مقالات بروز کشوری...
ما را در سایت مقالات بروز کشوری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان maghale بازدید : 231 تاريخ : يکشنبه 26 ارديبهشت 1395 ساعت: 2:44

هرچه می خواهد باشد، باقی مانده غذاها، غذای منجمد شده، پاپ کورن و یا سیب زمینی، مایکروفرها روشی سریع برای گرم کردن غذا هستند. قابلیت گرم کردن غذا تنها در چند دقیقه بسیاری از مردم را متقاعد کرده که از این وسیله استفاده کنند. با وجود اینکه مرکز بهداشت هاروارد و مرکز بهداشت جهانی اعلام کرده اند که گرم کردن غذا با مایکروفر ضرری ندارد، اما همچنان برخی افراد از استفاده آن می ترسند.

در واقع، در مقایسه با دیگر روش های پخت، مایکروفر می تواند ارزش غذایی برخی غذاها را افزایش دهد، چون زمان پختش کم است. اگر مایکروفر مهر و موم درستی نداشته باشد این می تواند روی سطح امنیتش تاثیر بگذارد.همچنین مایکروفر کردن غذاهایی که درون ظرف پلاستیکی قرار دارند اصلا توصیه نمی شود.

دیگر موردی که برای مایکروفر کردن روزانه غذاها باید مورد توجه قرار بگیرد این است که چه غذایی را گرم می کنید؟ آیا بیشتر غذاهای مخصوص مایکرفر را استفاده می کنید یا غذاهای غیر فرآوری شده؟غذاهایی مانند پیتزاهای فریز شده، و دیگر غذاهای نیمه پخته و بسته بندی شده، مخصوص مایکروفر هستند و بهتر است که هر روز استفاده نشوند.

مایکروفر چگونه غذاها را می پزد؟

مایکروفر غذاها را با موج های انرژی که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند می پزد. این موج ها با موج های رادیویی یکسان هستند. انرژی مایکروفر در درجه اول ملکول های آب و ملکول هایی که در آرایش شبیه به آب هستند را تحت تاثیر قرار می دهد. موج مایکروفر ملکول های آب را به لرزش ر می آورد، بنابراین گرما ایجاد می شود.

آیا استفاده روزانه از مایکروفر ایمن است؟

بر اساس اظهارات سازمان بهداشت جهانی، اگر ملاحظات امنیتی را رعایت کنید و همانطور که باید از مایکروفر استفاده نمایید خطری وجود نخواهد داشت.

یکی از نگرانی هایی که درباره مایکروفر وجود دارد این است که موج هایش را به اطراف متساعد نکند. موج های مایکروفر فقط زمانی آزاد می شوند که فعال شود، مانند زمانی که یک چراغ را روشن می کنید. اگر مایکروفر آسیب دیده باشد و یا درست مهر و موم نشده باشد، ممکن است خطر بیرون رفتن موج ها از مایکروفر وجود داشته باشد.باید قبل از استفاده چک کنید که مایکروفر حتما ایمن باشد و جایی از آن آسیب دیدگی نداشته باشد.آسیب موج های مایکروفر بیشتر حرارتی است و اگر طولانی مدت در برابر آن قرار بگیرید بافت های حساس مانند اطراف چشم و بیضه ها ممکن است آسیب ببینند.البته این تنها موقعی اتفاق می افتد که حرارت بالا باشد و مدت زمان زیادی در معرضش باشید، مایکروفرها به این اندازه انرژی ندارند.غذاهای مایکروفری رادیو اکتیو ندارند و وقتی از مایکروفر بیرون آورده می شوند از خود انرژی متساعد نمی کنند. درست مانند لامپ که با خاموش شدنش دیگر نوری نمی دهد مایکروفر نیز وقتی خاموش می شود دیگر موجی از خود منتشر نمی کند.

چه غذاهای مایکروفری هر روز استفاده می کنید؟

اگر هر روز از مایکروفر استفاده می کنید، باید نگاه دقیق تری به انتخاب غذایی خود داشته باشید. آیا سبزیجات را گرم می کنید تا سریع بپزند؟ و یا مقدار زیادی غذای فرآوری شده منجمد می خورید؟به طور کلی غذاهای منجمد، پیتزا ها و دیگر میان وعده های اینچنینی کالری، کربوهیدرات تصفیه شده، چربی، سدیم، مواد نگهدارنده، بسیار بالایی دارند و سودشان برای بدن ناچیز است.اگر از مایکروفر برای گرم کردن این نوع غذاها استفاده می کنید، بهتر است به فکر جایگزین های تازه تری باشید.

محدود کردن کاهش مواد مغذی

سازمان بهداشت جهانی می گوید استفاده از مایکروفر در مقایسه با دیگر روش های پخت می تواند مواد مغذی غذاها را حفظ کند. برخی مواد مغذی مانند ویتامین های گروه B، و ویتامین C، به حرارت و پخت و پز مایعات حساس هستند.استفاده از روش مایکروفری به جای دیگر روش های پخت و پز می تواند زمان پخت و پز را کاهش دهد و جلوی از بین رفتن مواد مغذی غذاها را بگیرد.

دشواری در کنترل کیفیت

مایکروفر کردن قطعات بزرگ غذا شاید زیاد مناسب نباشد، چون ممکن است حرارت به تمام غذا نفوذ نکند و به صورت نا متناسب پخته شود. همچنین، تفاوت بین غذاهای پخته شده با مایکروفر در مقایسه با دیگر روش های پخت می تواند بسیار متفاوت باشد.اگر در حال پخت به دنبال کیفیتی خاص هستید، استفاده از دیگر روش های پخت اختیار بیشتری را به شما می دهد.به دلیل پخته شدن نابرابر غذا، مایکروفر کردن قطعات بزرگ گوشت، معمولا توصیه نمی شود. برخی بخش های گوشت ممکن است نپخته بماند و احتمال بیماری غذایی افزایش پیدا کند.

خطرات بالقوه غذاهای مایکروفری

اگر از مایکروفری کهنه یا مدلی که به خوبی بسته نمی شود استفاده می کنید. می تواند روی امنیت مایکروفر تاثیر بگذارد. همیشه توصیه می شود از مایکروفری استفاده کنید که دارای استاندارد های جهانی باشد. و اگر مایکروفری قدیمی باشد و یا به درستی کار نکند، تعمیرش کنید و یا یکی جدید بخرید.مایکروفر کردن غذاها در پلاستیک اصلا توصیه نمی شود. پلاستیک حاوی مواد تشکیل دهنده ای چون BPA، است که در صورت پخته شدن در دمای بالا می تواند به غذا بچسبد.

دیگر روش های پخت

اگر مطمئن نیستید که مایکروفرتان درست کار می کند یا خیر و یا هنوز مردد هستید که اصلا استفاده بکنید یا خیر، می توانید همیشه از روش های پخت دیگر استفاده کنید.به خاطر داشته باشید محدود کردن زمان پخت می تواند ارزش مواد مغذی غذا را افزایش دهد. همچنین مواردی مانند سبزیجات را به جای اینکه آب پز کنید بهتر است بخار پز کنید، تا ارزش غذایی شان حفظ شود.

وب‌سایت دکتر کرمانی

مقالات بروز کشوری...
ما را در سایت مقالات بروز کشوری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان maghale بازدید : 157 تاريخ : يکشنبه 26 ارديبهشت 1395 ساعت: 2:44

آیا خطبه امام علی(ع) در مورد نقصان عقل زنان معتبر است ؟

امروزه متاسفانه شبهات زیادی در مورد دین و آموزه های آن مطرح بوده و بعضا به روایات شفاهی رسیده از پیامبر(ص) و اهل بیت و یا گزارشات تاریخی موجود در کتب تاریخی مختلف ، استدلال میشود که بدون بررسی اعتبار اسناد آنها ، در همه فضاهای مجازی در حال گسترش و پخش است .

آنچه که عقل انسانی حکم میکند و از پیامبر و اهل بیت (ع) نیز به ما رسیده است ، برای بررسی صحت و اعتبار روایات مذکور دو راه بیشتر وجود ندارد :

۱ اعتبار زنجیره راویان روایت تا پیامبر(ص) و یا امام(ع)

۲ تطبیق روایت با مضامین قرآن

پیامبر(ص) فرمودند :

ای مردم : هر حدیثی از من نقل کردند و مطابق قرآن بود ، اعتراف میکنم که مال من است . در غیر اینصورت از من نبوده و نسبت دروغ به من بسته اند . ۱

تذکر : شرط دوم ، در هر حال باید مورد عنایت قرار گیرد ، حتی اگر سلسله راویان حدیث ، به ما درست رسیده باشند ، چرا که آنهایی که در جعل احادیث خبره شده بودند ، قطعا در جعل سلسله راویان احادیث ، بیشترین همت را برای تثبیت آنها بکار برده اند .

یکی از خطبه هایی که در نهج البلاغه ، به امام علی(ع) نسبت داده شده ، خطبه ایست که ایشان بعد جنگ جمل ، برای مردم ایراد کرده و بشرح ذیل ، زنان را ناقص العقل قلمداد کرده است :

" ای مردم، زنها از لحاظ ایمان و ارث و خرد کم بهره هستند ، ۲ ـ اما نقصان ایمانشان بجهت نماز نخواندن و روزه نگرفتن در روزهای حیض است، ۳ـ و جهت نقصان خودشان این است که (در اسلام) گواهی دو زن به جای گواهی یک مرد است ، ۴ـ و از جهت نقصان نصیب و بهره هم ارث آنها نصف ارث مردان می باشد، ۵ـ پس از زنهای بد پرهیز کنید، و از خوبانشان برحذر باشید، ۶ـ و در گفتار و کردار پسندیده از آنها پیروی نکنید، تا در گفتار و کردار ناشایسته طمع نکنند ." ۲

برای بررسی صحت خطبه فوق ، کافیست که واکاوی درستی در اسناد و تطابق مضمونی آن با قرآن انجام شده و به جعلی بودن آن ، پی برد .

۱ بررسی صحت اسناد خطبه

روایت فوق به صورت کامل و یا در برخی منابع بصورت ناقص و صرفا عبارت « ان النساء نواقص العقول » در منابع مختلف روایی آمده که در تمامی منابع فوق روایت مذکور بصورت مرسل ۳ یا مرفوع ۴ وارد شده است و در یکی از منابع نیز در سلسله سند آن ابوطالب مکی دیده میشود که دچار جنون گردیده بود و قابل اعتماد نیست .

۲ عرضه روایت به قران کریم

آیات قرآن کریم چه در مقام خلقت زن و مرد ، چه در مقام بیان مسئولیت ، چه در مقام مراتب ایمان و پذیرش عمل ، چه در مقام بیان کرامت انسانی ، چه در مقام بیان اغواء و فریب خوردن و گمراهی از حق و چه در مقام ارائه الگو و نمونه ایمانی ، زن و مرد را بصورت مساوی در کنار هم قرار داده و هنگام مراجعه به قرآن کریم و تلاوت این کتاب شریف و الهی ، هیچ تفاوتی از جهات مذکور میان زن و مرد دیده نمی شود :

• مقام خلقت: « یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا... ۵

• مقام بیان مسئولیت: « إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَ الْمُسْلِمَاتِ وَ الْمُوْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ الْقَانِتِینَ وَ الْقَانِتَاتِ وَ الصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَ الصَّابِرِینَ وَ الصَّابِرَاتِ وَ الْخَاشِعِینَ وَ الْخَاشِعَاتِ وَ الْمُتَصَدِّقِینَ وَ الْمُتَصَدِّقَاتِ وَ الصَّآئِمِینَ وَ الصَّآئِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحَافِظَاتِ وَ الذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیراً وَ الذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِیماً . ۶

• مقام ایمان و پذیرش عمل: « وَمَنْ یَعْمَلْ مِنَ الصَّلِحَتِ مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا یُظْلَمُونَ نَقِیراً . ۷

• مقام بیان کرامت انسانی: « یَآ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَ أُنثَی وَ جَعَلْنَاکُمْ شُعُوباً وَ قَبَآئِلَ لِتَعَارَفُواْ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ . ۸

و آیات متعدد دیگر از جمله بقره آیات ۳۵ و ۳۶ ، تحریم آیات ۱۱ و ۱۲ .

لذا بر اساس آیات قرآن ، تفاوتی در ایمان و مسئولیت پذیری و کرامت انسانی و یا بالعکس فریب و گمراهی، میان زن و مرد دیده نمی شود و هرجا صحبت از کوتاهی در انجام مسئولیت یا گمراهی است، مساله دو سویه و بر زن و مرد اطلاق دارد و جنسیت بر اساس آیات قرآن کریم در ایمان و یا گمراهی افراد نقشی ندارد و بالعکس در آیات قرآن کریم تصریح شده است که نفس انسانی مخاطب تقوا و فجور است نه جنسیت:

« وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا * فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا * قَدْ أَفْلَحَ مَن زَکَّاهَا * وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا » ۹

نظر مرحوم آیه اله دکنر صادقی تهرانی :

این که در بعضی منابع (منسوب به امیرالمؤمنین ع) آمده است: « زنان ناقص الإیمان هستند؛ چون در ایّام حیض نماز نمی خوانند و روزه نمی گیرند »، جعلی می باشد؛ زیرا نماز نخواندن و روزه نگرفتن در ایّام حیض ، اطاعت از اوامر الهی است، و این یعنی کمال ایمان، نه نقص ایمان . ۱۰

و در یک کلام :

آنچه که از آیات قران بر می آید ، هیچگونه اهانت و یا ارزش درجه دومی برای زن بدست نمی آید و از طرف دیگر امام علی(ع) که به اقرار همه بزرگان دو فرقه مسلمان ، از مومن ترین مردم به قرآن بوده و بر اساس حدیث ثقلین ، از معتبرترین شارحان دین و کتاب خدا بوده است ، هیچگاه ، سخنی مخالف مضامین و اصول قرآنی به زبان نیاورده ، و یا از آیات قرآن در جهت تحقیر جنس زن استفاده ننموده است .

محمد صالحی

زیرنویسها :

۱- أیها الناس ما جاءکم عنی یوافق کتاب الله فأنا قلته و ما جاء‌کم یخالف کتاب الله فلم أقله – ۸۶۰ نهج الفصاحه و وسائل الشیعه، ج ۱۸، ص ۷۹، ح ۱۵

۲- معاشر الناس، ان النساء نواقص الایمان، نواقص الحظوظ، نواقص العقول، ۲ـ فاما نقصان ایمانهن فقعودهن عن الصلوة والصیام فی ایام حیضهن، ۳ـ و اما نقصان عقولهن فشهادة أمرأتین کشهادة الرجل الواحد ۴ـ و اما نقصان حظوظهن فمواریثهن علی الانصاف من مواریث الرجال، ۵ـ فاتقوا شرار النساء، و کونوا من خیارهن علی حذرٍ، ۶ـ ولا تطیعوهن فی المعروف حتی لایطمعن فی المنکر.» خطبه ۷۹ نهج‏البلاغه

۳- حدیث مرسل- اصطلاحی در علم درایه و- حدیثی است که راوی، آن را از معصوم نشنیده، لیکن بدون واسطه از وی نقل کرده باشد و یا با واسطه نقل کرده، امّا واسطه را فراموش کرده و به فراموشی تصریح نموده و یا از روی عمد یا سهو آن را نیاورده باشد و یا واسطه را با ابهام ذکر کرده باشد، مانند تعبیر «عن رجلٍ» یا «عَن بعض اصحابنا» ( نهایة الدرایة (سیدحسن صدر)ص۱۸۹ )

۴- حدیثی که یک- یا بیشتر از یک- راوی آن از میانه یا آخر سند آن افتاده باشد . ( نهایة الدرایة (سیدحسن صدر) ص۱۸۲-۱۸۳. )

۵- نساء ، آیه ۱ (ای مردم بترسید از آن خدایی که شما را از نفس واحد آفرید و جفت او را از آن [ از همان نفس ] خلق کرد. )

۶- احزاب، آیه ۳۵ (مردان و زنان مسلمان و مردان و زنان با ایمان و مردان و زنان عبادت‏ پیشه و مردان و زنان راستگو و مردان و زنان شکیبا و مردان و زنان فروتن و مردان و زنان صدقه‏دهنده و مردان و زنان روزه‏ دار و مردان و زنان پاکدامن و مردان و زنانی که خدا را فراوان یاد می ‏کنند خدا برای [همه] آنان آمرزشی و پاداشی بزرگ فراهم ساخته است.» )

۷- نساء ، آیه ۱۲۴ (و هر کس کارهای شایسته انجام دهد، چه مرد باشد و چه زن، در حالی که مؤمن باشد پس آنان به بهشت وارد می ‏شوند و کمترین ستمی به آنان نمی ‏شود. )

۸- حجرات ، آیه ۱۳

۹- شمس ، آیات ۷-۱۰

۱۰- مسئله شماره ۱۵۹ از گزیده فتاوا - http://www.albalaq.com

مقالات بروز کشوری...
ما را در سایت مقالات بروز کشوری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان maghale بازدید : 165 تاريخ : شنبه 25 ارديبهشت 1395 ساعت: 7:03

دوران بارداری، دوران بسیار حساس و مهمی برای خانم هاست چون سلامت موجودی دیگر به میزان سلامت و نشاط آنها وابسته است. در این دوران خانم ها نسبت به همه چیز حساس تر می شوند و حواس شان بیشتر به خودشان است و پیش از مصرف هر محصول آرایشی و بهداشتی تحقیق می کنند تا مبادا استفاده از آن محصول برای آنها و جنین شان خطرساز شود. بعضی مادران هم زیاد مته به خشخاش می گذارند و این دوران را با استرس می گذرانند، اصلا به آرایشگاه نمی روند و دور استفاده از محصولات آرایشی را خط می کشند.

اگر شما هم نمی دانید در زمان بارداری می توانید سراغ رنگ مو بروید یا نه؟ اگر نمی دانید که مجازید از هر کرمی روی پوست خود بمالید یا نه اصلا آیا می توانید پا را فراتر بگذاید و سراغ بوتاکس بروید و مانند زمانی که باردار نبودید به ظاهر خود برسید یا نه؟ حتما این مطلب را بخوانید تا دکتر بهروز باریک بین متخصص پوست و مو و زیبایی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران به شما بگوید که اگر بار شیشه دارید، مجازید تا چه حد با مراجعه به آرایشگاه ها یا مراکز زیبایی خودتان را آراسته کرده و این دوران را با لذت تمام سپری کنید.

تکلیف خانم های باردار با موبرها

بیشتر تحقیقات تا به حال اثر سوئی را از مصرف موبر ها در دوران بارداری نشان نداده اند چراکه قاعدتا این گونه محصولات جذب پوست نمی شوند و بیشترین مشکل شان حساسیت زایی آنهاست. بنابراین اگر خانم بارداری سابقه حساسیت دارد بهتر است از روش دیگری برای برداشتن مو های زائدش استفاده کند. قابل ذکر است پوست بعضی از خانم های باردار در این دوران به مراتب حساس تر از حالت عادی می شود بنابراین قبل استفاده از موبر ابتدا روی بخش کوچکی از پوست پشت ساعدتان تست حساسیت انجام شود. اگر بعد از ۲۴ ساعت واکنش حساسیت به وجود نیامد یعنی حساسیتی وجود ندارد.

بوتاکس های تزریقی آری یا خیر؟

تولیدکنندگان بوتاکس و ژل ها توصیه می کنند خانم ها در دوران بارداری از این مواد استفاده نکنند چراکه اگر به هر دلیلی مشکلی برای جنین ایجاد شود، اولین متهم، کارخانه سازنده این محصولات تزریقی زیبایی است که مسلما آنها را بدنام می کند اما خیلی وقت ها تزریق دوز مناسب بوتاکسی استاندارد و باکیفیت در خانمی که از بارداری خود اطلاعی نداشته، مشکلی ایجاد نکرده است. اما با این حال بهتر است ریسک نکنیم و توصیه کنیم که خانم ها در دوران بارداری و شیردهی از تزریق بوتاکس یا سایر ژل ها، فیلرها و پرکننده ها خودداری کنند.

آیا کرم های مرطوب کننده هم محدودیت دارند؟

به طور کلی کرم های مرطوب کننده معمولی دارای مواد لایه بردار نیستند بنابراین استفاده از آنها مشکلی ایجاد نمی کند ولی کرم هایی که پوست را تحریک و پوسته ریزی ایجاد می کنند و لایه برداری مختصری انجام می دهند، ممکن است دارای میزانی ترتینویین یا رتینول باشند بنابراین بهتر است از آنها استفاده نشود.یادتان باشد بهتر است خانم های باردار در مورد تمام کرم های مصرفی خود با پزشک متخصص پوست یا زنان مشورت کنند.

رنگ نکنید بهتر است

تماس با هرگونه مواد شیمیایی در دوران بارداری توصیه نمی شود. از آنجا که رنگ موهای مصنوعی هم نوعی ماده شیمیایی به حساب می آیند، مادران باردار باید تا جایی که می توانند، از تماس با آن خودداری کنند. وقتی موهای تان را رنگ می کنید، مواد شیمیایی موجود در رنگ، از طریق پوست سر وارد بدن تان می شود و احتمالا بر جنین تاثیر منفی می گذارد. بد نیست بدانید که هنوز تحقیقات ثابت شده ای درباره ضررهای رنگ کردن مو در دوران شیردهی منتشر نشده، اما توصیه نمی شود که رنگ کنید.

رنگ مو را فراموش کنید

استفاده از لیزر در دوران بارداری از نظر پزشکی هیچ اشکالی ندارد چراکه لیزر یک نور است که نفوذ آن داخل پوست چندان زیاد نیست و عمق آن نهایتا بیشتر از چند میلی متر نمی شود اما باتوجه به حساسیت این دوران، استرس های مادر و اینکه اگر به هر دلیلی مشکلی در جنین به وجود بیاید ممکن است آن را به لیزر ارتباط بدهند، معمولا پزشکان و تولیدکنندگان دستگاه های لیزر توصیه می کنند در دوران بارداری خانم ها سراغ این روش نروند.

کدام عطر و اسپری را استفاده کنید؟

استفاده از عطر و اسپری در دوران بارداری خطری جدی به بار نمی آورد، تنها مشکل بارداری با مواد معطر این است که به دلیل حساسیت بیشتر خانم ها به بو ها در این دوران ممکن است به آنها حالت تهوع، سرگیجه و سردرد دست بدهد بنابراین اگر می خواهید در این دوران چنین دردسرهایی نداشته باشید بهتر است عطر و اسپری نزنید و برای رفع بوی بد قسمت هایی از بدن تان که زیاد عرق می کنند هر چند ساعت یک بار آنها را بشویید.

کدام مواد آرایشی خطرناک هستند

استفاده از مواد آرایشی، بهداشتی با برندهای تایید شده است که مواد مضر و سمی در آنها وجود ندارد. همچنین سراغ محصولاتی بروید که برچسب مواد تشکیل دهنده دارند تا اگر ماده ای خطرساز برای جنین در آن وجود دارد از مصرف آن خودداری کنید. مواد خطرناک در بارداری: Lead(یک نوع ماده سرب)، Salicylic acid (سالسیلیک اسید)، Phthalates(فتالات)، Retinol A و Parabens. باید یادتان باشد برای آرایش صورت تان از محصولات عاری از مواد سرطان زا استفاده کنید همچنین اگر آکنه دارید و فکر می کنید، باید از لوازم آرایش مخصوص پوست های آکنه دار کمک بگیرید سخت در اشتباهید زیرا این محصولات حاوی رتینول و سالسیلیک اسید هستند که همان طور که گفته شد در دوران بارداری خطرناکند.

محصولات سویادار استفاده نکنید

بیشتر افراد فکر می کنند مواد گیاهی فقط فایده دارند و هیچ ضرری برای بدن ندارند. هرچند در حالت عادی محصولات مراقبت پوست که حاوی عصاره سویا هستند برای بدن خطری ندارند و حتی گاهی هم توصیه می شوند اما مصرف این مواد در دوران بارداری باعث تشدید ماسک بارداری (لکه های تیره روی پوست صورت) می شوند. البته استفاده از روغن ترنج هم در دوران بارداری دقیقا همین کار را می کند و این اثر احتمالا به دلیل حالت استروژنی سویاست بنابراین توصیه می شود اگر دچار لک های بارداری یا ملاسما شده اید برای جلوگیری از تشدید رنگ این لک ها سراغ مصرف محصولات حاوی سویا نروید.

درمان مشکل جوش در خانم های باردار

بسیاری از خانم ها در دوران بارداری و به خصوص در سه ماهه اول دچار مشکل جوش و آکنه می شوند؛ حتی اگر در تمام طول عمرشان، با چنین مشکلی روبه رو نبوده اند. اولین توصیه به این خانم های باردار این است که قبل از هر اقدامی سری به یک پزشک متخصص پوست بزنند. در چنین مواردی احتمالا متخصص پوست آنتی بیوتیک موضعی مخصوص دوران بارداری تجویز می کند اما اگر به هر دلیلی قادر به مراجعه به پزشک نیستید و می خواهید خوددرمانی کنید، می توانید با مشورت پزشک متخصص زنان تان از محلول شوینده پوستی با حداکثر دو درصد سالسیلیک اسید کمک بگیرید. فراموش نکنید آکنه ها و جوش ها هرچقدر هم شدید باشند به هیچ وجه در دوران بارداری نباید از درصدهای بالای سالسیلیک اسید، انواع لایه بردار و رتینوئیدهای خوراکی آکوتان استفاده کرد.

هرچه جذب کمتر، سلامت بیشتر

در دوران بارداری بهتر است حتی برای انتخاب ضد آفتاب خود نیز دقت بیشتری به خرج دهید و تا جایی که ممکن است سراغ ضدآفتاب های شیمیایی نروید تا مواد شیمیایی کمتری جذب پوست تان شود و درنتیجه خطر کمتری هم متوجه جنین تان شود. بهترین انتخاب؛ ضدآفتاب های فیزیکی است که کمتر جذب پوست می شوند و با فیلترهای فیزیکی درون خود از پوست در برابر آفتاب محافظت می کنند.

کرم های لایه بردار خطرناک اند؟

مواد موجود در داروهای موضعی از طریق پوست جذب بدن می شوند و اگر برای جنین مضر باشند ممکن است موجب نقایص مادرزادی یا حتی مرگ جنین شوند، بنابراین بهتر است در دوران بارداری حسابی حواس مان به کرم ها و لوسیون های موضعی باشد مثلا کرم های حاوی ترتینویین که معمولا برای لایه برداری و جوانسازی پوست، درمان جوش ها و جای جوش ها تجویز می شوند، در دوران بارداری ممنوع است چراکه به راحتی جذب پوست می شوند و مواد درون آنها می تواند در رشد جنین اختلال ایجاد کند. از طرفی کرم های اسید میوه یا AHA که به عنوان لایه بردار شناخته می شوند چندان مشکلی در دوران بارداری ندارند البته بعد از استفاده از چنین کرم هایی محافظت پوست در مقابل آفتاب اهمیت بیشتری پیدا می کند..

استفاده از کرم های ضد لک را فراموش کنید

برخی از خانم ها در دوران بارداری دچار لک های پوستی می شوند و ترجبح می دهند که از کرم های ضد لک استفاده کنند. مواد شیمیایی مانند هیدروکینون و رزورسینول که برای درمان لک به کار می روند، نباید در دوران بارداری مصرف شوند و از همین روست که برای خانم هایی که دچار لک حاملگی شده اند به هیچ وجه چنین کرم هایی تجویز نمی شود، آنها بهتر است در دوران بارداری برای از بین بردن لک ها از محلول یا کرم ویتامین c و ضدآفتاب های فیزیکی استفاده کنند.

دکتر بهروز باریک‌بین، متخصص پوست ‌و مو و زیبایی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران

مقالات بروز کشوری...
ما را در سایت مقالات بروز کشوری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان maghale بازدید : 148 تاريخ : شنبه 25 ارديبهشت 1395 ساعت: 7:03

قابلمه ها و ماهی تابه ها از جمله وسایلی در آشپزخانه هستند که جای زیادی اشغال می کنند و به دلیل استفاده ی روزانه از آن ها، باید بهترین و راحت ترین مکان را برایشان در نظر گرفت. یکی از روش های نگهداری این ظروف، به خصوص وقتی فضای کمی در اختیار دارید، آویزان کردن آن ها است. سبک دکوراسیون منزل شما هرچه که باشد؛ مدرن، روستیک، کلاسیک یا هر سبک دیگری، نظم دادن به قابلمه ها و ماهی تابه ها به صورت آویز می تواند فضای آشپزخانه ی شما را گرم و دلپذیر کند.

راه های مختلفی وجود دارد که شما می توانید این ظروف را آویز کنید، ما قصد دارد تعدادی از این ایده های خلاقانه و دوست داشتنی را به شما نشان دهد. با ما همراه باشید...

آویزان کردن قابلمه ها و ماهی تابه ها در بالای جزیره آشپزخانه

اگر آشپزخانه ی شما چنین جزیره ی زیبایی دارد، با یک چنگک چوبی در بالای جزیره که مانند این نمونه با کفپوش و صندلی ها ست است، قابلمه ها و ماهی تابه ها را آویزان کنید. ضمنا برای آویزان کردن آن ها حلقه های s را فراموش نکنید.

آویزان کردن قابلمه ها و ماهی تابه ها از نردبان

آویزان کردن این ظروف در بالای جزیره یا کانتر آشپزخانه راه حلی آسان برای استفاده از فضاهای هدر رفته است، اما زمانی که مانند این تصویر در کنار گلدان هایی زیبا از یک نردبان چوبی کهنه آویزان شوند، به عنصری شاخص در دکوراسیون منزل شما تبدیل می شوند.

آویزان کردن قابلمه ها و ماهی تابه ها روی دیوار آشپزخانه

با نصب تعدادی قلاب بر روی بخشی از دیوار، می توانید یک فضای مرده را به فضایی کاربردی تبدیل کنید. می توانید برای اینکه به دیوار آسیبی نرسد، صفحه ای را به دیوار نصب کرده و قلاب ها را روی آن بزنید و محکم کنید. سعی کنید صفحه ای انتخاب کنید که بتواند به زیباتر شدن دکوراسیون شما کمک کند.

آویزان کردن قابلمه ها و ماهی تابه ها از سقف

میله ها یا تجهیزات نگه دارنده ی قابلمه ها می توانند در هر جایی نصب شوند. در این نمونه از فضای بالای اجاق گاز بدین منظور استفاده شده که از جهت دسترسی و نزدیک بودن به محل پخت و پز، مکان بسیار مناسبی است.

آویزان کردن قابلمه ها و ماهی تابه ها در زیر کابینت ها و شلف ها

در این آشپزخانه به سبک مراکشی، تنها با دو لوله ی مسی محلی برای قابلمه ها و ماهی تابه ها در زیر شلف های باز فراهم شده است.

آویزان کردن قابلمه ها و ماهی تابه ها در فضاهای مرده

وقتی حفظ فضا از اهمیت زیادی برخوردار است، باید از هر فضایی به نفع خود استفاده کنید. در اینجا دیوار کنار پنجره برای تعبیه کمد یا شلف دارای عمق کافی نبوده و با نصب میله ها و آویز کردن ظروف به نحو احسن از آن استفاده شده است.

آویزان کردن قابلمه ها و ماهی تابه ها جلوی پنجره

در آشپزخانه ی خود هیچ فضایی برای آویز کردن این ظروف ندارید؟ میله ای که در بالای پنجره نصب می شود، می تواند پاسخ مشکل شما باشد. در این نمونه دو ردیف میله ی نصب شده، هم مکان مناسبی برای قابلمه ها فراهم آورده اند و هم جلوی ورود نور را مسدود نکرده اند. اگر نصب میله در بالای پنجره دسترسی به قابلمه ها را برای شما سخت می کند، با نصب یک شلف در ارتفاع مناسب جلوی پنجره می توانید این مشکل را حل کنید.

ایجاد آویز برای قابلمه ها و ماهی تابه ها با وسایل دور ریختنی

یک نرده یا حفاظ قدیمی باغچه یا باغ می تواند به عنوان صفحه ی آویزان کردن ظروف آشپزخانه به کار رود و در عین حال بدون صرف هزینه ای به صحنه ای برجسته و زیبا در دکوراسیون داخلی منزل شما تبدیل شود.

وبسایت چیدانه

مقالات بروز کشوری...
ما را در سایت مقالات بروز کشوری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان maghale بازدید : 164 تاريخ : شنبه 25 ارديبهشت 1395 ساعت: 7:03

آیا خطبه امام علی(ع) در مورد نقصان عقل زنان معتبر است ؟

امروزه متاسفانه شبهات زیادی در مورد دین و آموزه های آن مطرح بوده و بعضا به روایات شفاهی رسیده از پیامبر(ص) و اهل بیت و یا گزارشات تاریخی موجود در کتب تاریخی مختلف ، استدلال میشود که بدون بررسی اعتبار اسناد آنها ، در همه فضاهای مجازی در حال گسترش و پخش است .

آنچه که عقل انسانی حکم میکند و از پیامبر و اهل بیت (ع) نیز به ما رسیده است ، برای بررسی صحت و اعتبار روایات مذکور دو راه بیشتر وجود ندارد :

۱ اعتبار زنجیره راویان روایت تا پیامبر(ص) و یا امام(ع)

۲ تطبیق روایت با مضامین قرآن

پیامبر(ص) فرمودند :

ای مردم : هر حدیثی از من نقل کردند و مطابق قرآن بود ، اعتراف میکنم که مال من است . در غیر اینصورت از من نبوده و نسبت دروغ به من بسته اند . ۱

تذکر : شرط دوم ، در هر حال باید مورد عنایت قرار گیرد ، حتی اگر سلسله راویان حدیث ، به ما درست رسیده باشند ، چرا که آنهایی که در جعل احادیث خبره شده بودند ، قطعا در جعل سلسله راویان احادیث ، بیشترین همت را برای تثبیت آنها بکار برده اند .

یکی از خطبه هایی که در نهج البلاغه ، به امام علی(ع) نسبت داده شده ، خطبه ایست که ایشان بعد جنگ جمل ، برای مردم ایراد کرده و بشرح ذیل ، زنان را ناقص العقل قلمداد کرده است :

" ای مردم، زنها از لحاظ ایمان و ارث و خرد کم بهره هستند ، ۲ ـ اما نقصان ایمانشان بجهت نماز نخواندن و روزه نگرفتن در روزهای حیض است، ۳ـ و جهت نقصان خودشان این است که (در اسلام) گواهی دو زن به جای گواهی یک مرد است ، ۴ـ و از جهت نقصان نصیب و بهره هم ارث آنها نصف ارث مردان می باشد، ۵ـ پس از زنهای بد پرهیز کنید، و از خوبانشان برحذر باشید، ۶ـ و در گفتار و کردار پسندیده از آنها پیروی نکنید، تا در گفتار و کردار ناشایسته طمع نکنند ." ۲

برای بررسی صحت خطبه فوق ، کافیست که واکاوی درستی در اسناد و تطابق مضمونی آن با قرآن انجام شده و به جعلی بودن آن ، پی برد .

۱ بررسی صحت اسناد خطبه

روایت فوق به صورت کامل و یا در برخی منابع بصورت ناقص و صرفا عبارت « ان النساء نواقص العقول » در منابع مختلف روایی آمده که در تمامی منابع فوق روایت مذکور بصورت مرسل ۳ یا مرفوع ۴ وارد شده است و در یکی از منابع نیز در سلسله سند آن ابوطالب مکی دیده میشود که دچار جنون گردیده بود و قابل اعتماد نیست .

۲ عرضه روایت به قران کریم

آیات قرآن کریم چه در مقام خلقت زن و مرد ، چه در مقام بیان مسئولیت ، چه در مقام مراتب ایمان و پذیرش عمل ، چه در مقام بیان کرامت انسانی ، چه در مقام بیان اغواء و فریب خوردن و گمراهی از حق و چه در مقام ارائه الگو و نمونه ایمانی ، زن و مرد را بصورت مساوی در کنار هم قرار داده و هنگام مراجعه به قرآن کریم و تلاوت این کتاب شریف و الهی ، هیچ تفاوتی از جهات مذکور میان زن و مرد دیده نمی شود :

• مقام خلقت: « یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا... ۵

• مقام بیان مسئولیت: « إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَ الْمُسْلِمَاتِ وَ الْمُوْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ الْقَانِتِینَ وَ الْقَانِتَاتِ وَ الصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَ الصَّابِرِینَ وَ الصَّابِرَاتِ وَ الْخَاشِعِینَ وَ الْخَاشِعَاتِ وَ الْمُتَصَدِّقِینَ وَ الْمُتَصَدِّقَاتِ وَ الصَّآئِمِینَ وَ الصَّآئِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحَافِظَاتِ وَ الذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیراً وَ الذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِیماً . ۶

• مقام ایمان و پذیرش عمل: « وَمَنْ یَعْمَلْ مِنَ الصَّلِحَتِ مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا یُظْلَمُونَ نَقِیراً . ۷

• مقام بیان کرامت انسانی: « یَآ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَ أُنثَی وَ جَعَلْنَاکُمْ شُعُوباً وَ قَبَآئِلَ لِتَعَارَفُواْ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ . ۸

و آیات متعدد دیگر از جمله بقره آیات ۳۵ و ۳۶ ، تحریم آیات ۱۱ و ۱۲ .

لذا بر اساس آیات قرآن ، تفاوتی در ایمان و مسئولیت پذیری و کرامت انسانی و یا بالعکس فریب و گمراهی، میان زن و مرد دیده نمی شود و هرجا صحبت از کوتاهی در انجام مسئولیت یا گمراهی است، مساله دو سویه و بر زن و مرد اطلاق دارد و جنسیت بر اساس آیات قرآن کریم در ایمان و یا گمراهی افراد نقشی ندارد و بالعکس در آیات قرآن کریم تصریح شده است که نفس انسانی مخاطب تقوا و فجور است نه جنسیت:

« وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا * فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا * قَدْ أَفْلَحَ مَن زَکَّاهَا * وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا » ۹

نظر مرحوم آیه اله دکنر صادقی تهرانی :

این که در بعضی منابع (منسوب به امیرالمؤمنین ع) آمده است: « زنان ناقص الإیمان هستند؛ چون در ایّام حیض نماز نمی خوانند و روزه نمی گیرند »، جعلی می باشد؛ زیرا نماز نخواندن و روزه نگرفتن در ایّام حیض ، اطاعت از اوامر الهی است، و این یعنی کمال ایمان، نه نقص ایمان . ۱۰

و در یک کلام :

آنچه که از آیات قران بر می آید ، هیچگونه اهانت و یا ارزش درجه دومی برای زن بدست نمی آید و از طرف دیگر امام علی(ع) که به اقرار همه بزرگان دو فرقه مسلمان ، از مومن ترین مردم به قرآن بوده و بر اساس حدیث ثقلین ، از معتبرترین شارحان دین و کتاب خدا بوده است ، هیچگاه ، سخنی مخالف مضامین و اصول قرآنی به زبان نیاورده ، و یا از آیات قرآن در جهت تحقیر جنس زن استفاده ننموده است .

محمد صالحی

زیرنویسها :

۱- أیها الناس ما جاءکم عنی یوافق کتاب الله فأنا قلته و ما جاء‌کم یخالف کتاب الله فلم أقله – ۸۶۰ نهج الفصاحه و وسائل الشیعه، ج ۱۸، ص ۷۹، ح ۱۵

۲- معاشر الناس، ان النساء نواقص الایمان، نواقص الحظوظ، نواقص العقول، ۲ـ فاما نقصان ایمانهن فقعودهن عن الصلوة والصیام فی ایام حیضهن، ۳ـ و اما نقصان عقولهن فشهادة أمرأتین کشهادة الرجل الواحد ۴ـ و اما نقصان حظوظهن فمواریثهن علی الانصاف من مواریث الرجال، ۵ـ فاتقوا شرار النساء، و کونوا من خیارهن علی حذرٍ، ۶ـ ولا تطیعوهن فی المعروف حتی لایطمعن فی المنکر.» خطبه ۷۹ نهج‏البلاغه

۳- حدیث مرسل- اصطلاحی در علم درایه و- حدیثی است که راوی، آن را از معصوم نشنیده، لیکن بدون واسطه از وی نقل کرده باشد و یا با واسطه نقل کرده، امّا واسطه را فراموش کرده و به فراموشی تصریح نموده و یا از روی عمد یا سهو آن را نیاورده باشد و یا واسطه را با ابهام ذکر کرده باشد، مانند تعبیر «عن رجلٍ» یا «عَن بعض اصحابنا» ( نهایة الدرایة (سیدحسن صدر)ص۱۸۹ )

۴- حدیثی که یک- یا بیشتر از یک- راوی آن از میانه یا آخر سند آن افتاده باشد . ( نهایة الدرایة (سیدحسن صدر) ص۱۸۲-۱۸۳. )

۵- نساء ، آیه ۱ (ای مردم بترسید از آن خدایی که شما را از نفس واحد آفرید و جفت او را از آن [ از همان نفس ] خلق کرد. )

۶- احزاب، آیه ۳۵ (مردان و زنان مسلمان و مردان و زنان با ایمان و مردان و زنان عبادت‏ پیشه و مردان و زنان راستگو و مردان و زنان شکیبا و مردان و زنان فروتن و مردان و زنان صدقه‏دهنده و مردان و زنان روزه‏ دار و مردان و زنان پاکدامن و مردان و زنانی که خدا را فراوان یاد می ‏کنند خدا برای [همه] آنان آمرزشی و پاداشی بزرگ فراهم ساخته است.» )

۷- نساء ، آیه ۱۲۴ (و هر کس کارهای شایسته انجام دهد، چه مرد باشد و چه زن، در حالی که مؤمن باشد پس آنان به بهشت وارد می ‏شوند و کمترین ستمی به آنان نمی ‏شود. )

۸- حجرات ، آیه ۱۳

۹- شمس ، آیات ۷-۱۰

۱۰- مسئله شماره ۱۵۹ از گزیده فتاوا - http://www.albalaq.com

مقالات بروز کشوری...
ما را در سایت مقالات بروز کشوری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان maghale بازدید : 175 تاريخ : سه شنبه 21 ارديبهشت 1395 ساعت: 18:13

به نظر می رسد این روزها جلوگیری از پیری زودرس و افزایش طول عمر به یکی از دغدغه های مهم افراد تبدیل شده است. از صنعت تولید محصولات ضدپیری گرفته تا دانشمندانی که در آزمایشگاه ها مشغول فعالیت هستند، همه به دنبال فهمیدن رموز زندگی سالم و طولانی اند.

اخیرا محققان با آزمایش هایی که روی نمونه خون یک زن ۱۱۵ ساله انجام دادند، دریافتند که فعالیت بدنی روزانه و سبک باعث می شود که در زمان پیری کمتر دچار ناتوانی شوید و در نتیجه زندگی سالم و طولانی تری خواهید داشت. همه ما به دنبال عمر طولانی و سلامت هستیم؛ اگر شما هم به دنبال راهی برای طولانی تر شدن عمرتان هستید، پیشنهاد می کنیم نگاهی به این مطلب بیندازید. در این مطلب نکاتی را یادآور می شویم که دانستن آنها به شما کمک می کند سالم تر باشید و عمر طولانی تری داشته باشید.

استرس را کنترل کنید

اجتناب از استرس برای اکثر مردم عملی نیست، اما روش های موثری برای کنترل آن وجود دارد. یوگا، مدیتیشن یا تنفس عمیق را امتحان کنید؛ حتی چند دقیقه در روز هم می توانند تاثیر خود را بگذارند.

خواب را در اولویت قرار دهید

داشتن خواب کافی با کیفیت خوب می تواند خطر ابتلا به چاقی، دیابت، بیماری قلبی و اختلالات خلق و خو را پایین بیاورد. خواب کافی به بهبود سریع تر پس از بیماری هم کمک خواهد کرد.

از DNA تان محافظت کنید

با افزایش سن، انتهای کروموزوم ها که تولومر نام دارد، کوتاه تر می شود. این مسئله افراد را نسبت به بیماری آسیب پذیرتر می کند، اما تحقیقات جدید نشان می دهند تغییرات جزئی در زندگی باعث تقویت آنزیمی می شود که طول عمر تولومر را افزایش می دهد. برای محافظت از DNA مفیدترین کار سبک زندگی سالم است. میوه و سبزیجات فراوان بخورید، ورزش کنید، سیگار و دخانیات را کنار بگذارید و از برخورد با اشعه های خطرناک و مواد شیمیایی دوری کنید. شاید مجبور باشید کارتان را عوض کنید.

وظیفه شناس باشید

مطالعات محققان نشان می دهد کسانی که وظیفه شناس هستند، عمر طولانی تری دارند. افراد وظیفه شناس تلاش بیشتری برای محافظت از سلامت شان انجام می دهند و انتخاب هایی می کنند که منجر به ارتباط های قوی تر و حرفه های بهتری می شود. همین ارتباطات قوی و رضایت شغلی باعث می شود عمر طولانی تری را تجربه کنید.

دوستان تان را عاقلانه انتخاب کنید

از قدیم گفته اند منش دوست روی دوست اثر می گذارد. عادات دوستان تان به شما هم منتقل می شود، پس به دنبال دوستانی با سبک زندگی سالم باشید. اگر دوستی دارید که چاق است، احتمال چاق شدن شما هم افزایش می یابد. کشیدن سیگار عادت دیگری است که از طریق ارتباط های اجتماعی گسترش می یابد.

سیگار را ترک کنید

ترک سیگار می تواند طول عمر شما را افزایش دهد؛ بر اساس یافته های یک مطالعه بریتانیایی، ترک سیگار در ۳۰سالگی می تواند طول عمر را یک دهه افزایش دهد. ترک این عادت در ۴۰، ۵۰ یا ۶۰ سالگی، امید به زندگی را به ترتیب ۹، ۶ یا ۳سال بالا می برد.

خواب بعدازظهر را دریابید

خواب بعدازظهر در بسیاری از کشورها امری رایج است. شواهد علمی نشان می دهند که چرت زدن باعث طولانی شدن عمر می شود. براساس یافته های یک مطالعه جدید، آنهایی که به طور منظم چرت می زنند، در مقایسه با افرادی که گهگاه چرت می زنند، ۳۷درصد احتمال کمتری دارد که بر اثر بیماری قلبی بمیرند.

ازدواج کنید

افراد متاهل بیشتر از همتایان مجرد خود عمر می کنند. این اختلاف به حمایت اجتماعی و اقتصادی که ازدواج فراهم می کند، نسبت داده می شود. با توجه به اینکه ازدواج بیشترین فایده را دارد ولی افرادی که مطلقه یا بیوه هستند در مقایسه با افرادی که هرگز ازدواج نکرده اند، میزان مرگ و میر پایین تری دارند.

رژیم مدیترانه ای را تجربه کنید

برنامه غذایی مدیترانه ای سرشار از میوه، سبزیجات، غلات کامل، روغن زیتون و ماهی است. مطالعات محققان بر فواید چشمگیر این رژیم غذایی صحه می گذارد. این برنامه غذایی احتمال بروز سندروم متابولیک، ترکیبی از چاقی، قند خون بالا، فشار خون بالا و عوامل دیگر که احتمال خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت را افزایش می دهند، به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

از ژاپنی ها یاد بگیرید

ساکنان اوکیناوای ژاپن زمانی، طولانی ترین امید به زندگی را در جهان داشتند. محققان این امر را به برنامه غذایی سنتی منطقه نسبت می دهند که سرشار از سبزیجات سبز و زرد و کالری کم است.

لاغر شوید

کاهش وزن می تواند شما را در برابر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و سایر عوارض کاهنده عمر محافظت کند. چربی شکم مضر است، پس بر سوزاندن چربی این ناحیه تمرکز کنید. مطالعات محققان نشان می دهد خوردن فیبر بیشتر و ورزش منظم، روش های موثری برای کاهش چربی دور شکم هستند.

دوستی سالم

عادات دوستان تان به شما هم منتقل می شود، پس به دنبال دوستانی با سبک زندگی سالم باشید. اگر دوستی دارید که چاق است، احتمال چاق شدن شما هم افزایش می یابد. کشیدن سیگار عادت دیگری است که از طریق ارتباط های اجتماعی

گسترش می یابد

بخشنده باشید

رها شدن از کینه و بغض فواید شگفت آوری در سلامت افراد دارد. خشم مزمن با کاهش کارکرد ریه، بیماری قلبی، سکته مغزی و بیماری های دیگر مرتبط است. بخشش، اضطراب را کاهش می دهد، فشار خون را پایین می آورد و باعث می شود راحت تر نفس بکشید. بخشنده بودن همیشه به معنای کمک مادی به دیگران نیست. گاهی اوقات با گذشتن از اشتباهات دیگران می توانید به طول عمر خود کمک کنید.

به امور معنوی بپردازید

افرادی که در مراسم مذهبی شرکت می کنند بیشتر از افرادی که هرگز در این مسائل شرکت نمی کنند، عمر می کنند. مطالعه افراد بالای ۶۵سالی که بیش از یک بار در هفته در مراسم مذهبی شرکت می کردند، نشان داده که این افراد نسبت به همتایان شان که در مراسم مذهبی شرکت نکرده اند، از سیستم ایمنی قوی تری برخوردارند.

از وسایل ایمنی استفاده کنید

تصادفات رانندگی رتبه پنجم شایع ترین علل مرگ و میر را در ایالات متحده و علت اصلی مرگ افراد سنین یک تا ۲۴ سال را تشکیل می دهد. استفاده از وسایل ایمنی روشی ساده برای بالا بردن احتمال عمری طولانی است. بستن کمربند ایمنی در تصادفات، خطر مرگ یا صدمه جدی را تا ۵۰درصد کاهش می دهد.

مقالات بروز کشوری...
ما را در سایت مقالات بروز کشوری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان maghale بازدید : 160 تاريخ : سه شنبه 21 ارديبهشت 1395 ساعت: 18:13

در آشپزخانه های قدیمی که مانند آشپزخانه های امروزی دارای کابینت های ثابت و جاسازی شده و محل مشخصی برای اجاق گاز، یخچال و دیگر وسایل آشپزخانه نبودند؛ نورپردازی آشپزخانه اغلب به وسیله یک چراغ آویز سقفی که در مرکز سقف آشپزخانه نصب می شد، انجام می گرفت. چرا که بیشتر فعالیت های صورت گرفته شده در آشپزخانه (مانند آماده سازی مواد غذایی) بر روی میز وسط آشپزخانه انجام می شد.

نورپردازی آشپزخانه

اما آشپزخانه های امروزی با ردیفی از کابینت ها، اجاق گاز و یخچال جاسازی شده به موازات و در کنار دیوارهای آشپزخانه نیازمند شیوه دیگری از نورپردازی آشپزخانه هستند. در آشپزخانه های امروزی بر خلاف گذشته قسمت اعظم کار بر روی سطح کابینت ها و در کنار اجاق گاز، شیر آب و سینک ظرفشویی انجام می شود که در اکثر آشپزخانه ها همگی در کنار دیوار قرار دارند.

اما هنوز چراغ های سقفی از وسط سقف آشپزخانه آویزان هستند و این امر موجب می شود تا افراد اغلب پشت به منبع نور و در زیر سایه خود مشغول به کار هستند و هنگام کار از نور کافی برخوردار نباشند؛ با توجه به تغییرات ساختار آشپزخانه های امروزی نسبت به گذشته، ما در بخش هایی از آشپزخانه که محل انجام امورات آماده سازی و پخت و پز محسوب می شوند؛ به نور کافی نیاز داریم.

مانند سطح روی اجاق گاز، سینک ظرفشویی و سطوح روی کابینت ها که برای آماده سازی وسایل آشپزی و مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند.

علاوه بر نیاز آشکار به روشنایی مناسب در این قسمتها، فضای کلی آشپزخانه نیز باید از نور کافی برخوردار باشد. همچنین در بسیاری از آشپزخانه ها تعدادی از کابینت ها به صورت ویترین ساخته شده اند و از آنها برای به نمایش گذاشتن ظروف زیبا و تزئینی استفاده شود. این کابینت ها نیز نیاز به نورپردازی داخلی دارند.

با این توضیحات ما نیاز به یک مجموعه منابع نوری داریم که هریک به صورت جداگانه قابل کنترل باشند.

نور کافی برای سطح روی اجاق گاز در آشپزخانه هایی که دارای یک هواکش یا هود در بالای اجاق گاز هستند، توسط چراغ هواکش تأمین می شود. اگر بالای اجاق گاز، هواکش مجهز به چراغ وجود ندارد، باید یک چراغ قابل تنظیم در بالای اجاق گاز نصب شود.

برای بالای سینک ظرفشویی نیز به یک چراغ نیاز است تا هنگام شب و تاریکی هوا نور کافی برای شست و شوی ظروف و مواد غذایی را برای ما فراهم کند. ترجیحاً هر یک از این چراغ ها باید دارای کلید کنترل مجزا باشند؛ تا فقط در مواقع لزوم مورد استفاده قرار گیرند. نکته جالب اینکه به تازگی شیرهایی برای استفاده بر روی سینک ظرفشویی ساخته شده اند، که در محل خروج آب دارای چراغ بوده و سطح ظرف مورد شستشو را روشن می نمایند. استفاده از این شیرآلات نیز در این مورد بسیار مفید است.

برای تأمین نور کافی در سطح روی کابینت ها نیز از آنجا که اغلب این سطوح در زیر کابینت های دیواری قرار دارند، به راحتی می توان از چراغ های مهتابی که در زیر کابینت ها نصب می شوند، بهره گرفت. به این ترتیب چراغ های نصب شده در زیر کابینت های دیواری، بی آنکه دیده شوند و یا موجب آزار چشم باشند، نور کافی را بر سطح روی کابینت ها می تابانند.

چنانچه کابینت های زمینی عمیق باشند و نور محیط به اندازه کافی درون آنها را روشن نکند، برای دسترسی راحت به وسایل داخل این نوع کابینت ها می توان چراغ های کوچکی در آنها نصب کرد که با کلیدهای اتوماتیک کنترل شوند و با باز و بسته شدن در کابینت ها روشن و خاموش شوند.

اگر در آشپزخانه شما محلی برای صرف غذا وجود دارد، استفاده از چراغ های سقفی که ارتفاعشان قابل تنظیم است دقیقا در بالای میز غذاخوری ایده خوبی است. این چراغ ها می توانند هنگام صرف غذا روی میز را به خوبی روشن کنند و در مواقعی که از میز استفاده نمی شود فضای کلی آشپزخانه را روشنایی ببخشند.

طبقات داخل کابینت های در شیشه ای را نیز می توان با استفاده از روش های گوناگون روشنایی بخشید. یکی از بهترین راه ها نصب چراغ های کوچک در قسمت بالا و یا پایین کابینت است.

وب‌سایت تزئین

مقالات بروز کشوری...
ما را در سایت مقالات بروز کشوری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان maghale بازدید : 163 تاريخ : سه شنبه 21 ارديبهشت 1395 ساعت: 18:13

آیا خطبه امام علی(ع) در مورد نقصان عقل زنان معتبر است ؟

امروزه متاسفانه شبهات زیادی در مورد دین و آموزه های آن مطرح بوده و بعضا به روایات شفاهی رسیده از پیامبر(ص) و اهل بیت و یا گزارشات تاریخی موجود در کتب تاریخی مختلف ، استدلال میشود که بدون بررسی اعتبار اسناد آنها ، در همه فضاهای مجازی در حال گسترش و پخش است .

آنچه که عقل انسانی حکم میکند و از پیامبر و اهل بیت (ع) نیز به ما رسیده است ، برای بررسی صحت و اعتبار روایات مذکور دو راه بیشتر وجود ندارد :

۱ اعتبار زنجیره راویان روایت تا پیامبر(ص) و یا امام(ع)

۲ تطبیق روایت با مضامین قرآن

پیامبر(ص) فرمودند :

ای مردم : هر حدیثی از من نقل کردند و مطابق قرآن بود ، اعتراف میکنم که مال من است . در غیر اینصورت از من نبوده و نسبت دروغ به من بسته اند . ۱

تذکر : شرط دوم ، در هر حال باید مورد عنایت قرار گیرد ، حتی اگر سلسله راویان حدیث ، به ما درست رسیده باشند ، چرا که آنهایی که در جعل احادیث خبره شده بودند ، قطعا در جعل سلسله راویان احادیث ، بیشترین همت را برای تثبیت آنها بکار برده اند .

یکی از خطبه هایی که در نهج البلاغه ، به امام علی(ع) نسبت داده شده ، خطبه ایست که ایشان بعد جنگ جمل ، برای مردم ایراد کرده و بشرح ذیل ، زنان را ناقص العقل قلمداد کرده است :

" ای مردم، زنها از لحاظ ایمان و ارث و خرد کم بهره هستند ، ۲ ـ اما نقصان ایمانشان بجهت نماز نخواندن و روزه نگرفتن در روزهای حیض است، ۳ـ و جهت نقصان خودشان این است که (در اسلام) گواهی دو زن به جای گواهی یک مرد است ، ۴ـ و از جهت نقصان نصیب و بهره هم ارث آنها نصف ارث مردان می باشد، ۵ـ پس از زنهای بد پرهیز کنید، و از خوبانشان برحذر باشید، ۶ـ و در گفتار و کردار پسندیده از آنها پیروی نکنید، تا در گفتار و کردار ناشایسته طمع نکنند ." ۲

برای بررسی صحت خطبه فوق ، کافیست که واکاوی درستی در اسناد و تطابق مضمونی آن با قرآن انجام شده و به جعلی بودن آن ، پی برد .

۱ بررسی صحت اسناد خطبه

روایت فوق به صورت کامل و یا در برخی منابع بصورت ناقص و صرفا عبارت « ان النساء نواقص العقول » در منابع مختلف روایی آمده که در تمامی منابع فوق روایت مذکور بصورت مرسل ۳ یا مرفوع ۴ وارد شده است و در یکی از منابع نیز در سلسله سند آن ابوطالب مکی دیده میشود که دچار جنون گردیده بود و قابل اعتماد نیست .

۲ عرضه روایت به قران کریم

آیات قرآن کریم چه در مقام خلقت زن و مرد ، چه در مقام بیان مسئولیت ، چه در مقام مراتب ایمان و پذیرش عمل ، چه در مقام بیان کرامت انسانی ، چه در مقام بیان اغواء و فریب خوردن و گمراهی از حق و چه در مقام ارائه الگو و نمونه ایمانی ، زن و مرد را بصورت مساوی در کنار هم قرار داده و هنگام مراجعه به قرآن کریم و تلاوت این کتاب شریف و الهی ، هیچ تفاوتی از جهات مذکور میان زن و مرد دیده نمی شود :

• مقام خلقت: « یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا... ۵

• مقام بیان مسئولیت: « إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَ الْمُسْلِمَاتِ وَ الْمُوْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ الْقَانِتِینَ وَ الْقَانِتَاتِ وَ الصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَ الصَّابِرِینَ وَ الصَّابِرَاتِ وَ الْخَاشِعِینَ وَ الْخَاشِعَاتِ وَ الْمُتَصَدِّقِینَ وَ الْمُتَصَدِّقَاتِ وَ الصَّآئِمِینَ وَ الصَّآئِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحَافِظَاتِ وَ الذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیراً وَ الذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِیماً . ۶

• مقام ایمان و پذیرش عمل: « وَمَنْ یَعْمَلْ مِنَ الصَّلِحَتِ مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا یُظْلَمُونَ نَقِیراً . ۷

• مقام بیان کرامت انسانی: « یَآ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَ أُنثَی وَ جَعَلْنَاکُمْ شُعُوباً وَ قَبَآئِلَ لِتَعَارَفُواْ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ . ۸

و آیات متعدد دیگر از جمله بقره آیات ۳۵ و ۳۶ ، تحریم آیات ۱۱ و ۱۲ .

لذا بر اساس آیات قرآن ، تفاوتی در ایمان و مسئولیت پذیری و کرامت انسانی و یا بالعکس فریب و گمراهی، میان زن و مرد دیده نمی شود و هرجا صحبت از کوتاهی در انجام مسئولیت یا گمراهی است، مساله دو سویه و بر زن و مرد اطلاق دارد و جنسیت بر اساس آیات قرآن کریم در ایمان و یا گمراهی افراد نقشی ندارد و بالعکس در آیات قرآن کریم تصریح شده است که نفس انسانی مخاطب تقوا و فجور است نه جنسیت:

« وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا * فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا * قَدْ أَفْلَحَ مَن زَکَّاهَا * وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا » ۹

نظر مرحوم آیه اله دکنر صادقی تهرانی :

این که در بعضی منابع (منسوب به امیرالمؤمنین ع) آمده است: « زنان ناقص الإیمان هستند؛ چون در ایّام حیض نماز نمی خوانند و روزه نمی گیرند »، جعلی می باشد؛ زیرا نماز نخواندن و روزه نگرفتن در ایّام حیض ، اطاعت از اوامر الهی است، و این یعنی کمال ایمان، نه نقص ایمان . ۱۰

و در یک کلام :

آنچه که از آیات قران بر می آید ، هیچگونه اهانت و یا ارزش درجه دومی برای زن بدست نمی آید و از طرف دیگر امام علی(ع) که به اقرار همه بزرگان دو فرقه مسلمان ، از مومن ترین مردم به قرآن بوده و بر اساس حدیث ثقلین ، از معتبرترین شارحان دین و کتاب خدا بوده است ، هیچگاه ، سخنی مخالف مضامین و اصول قرآنی به زبان نیاورده ، و یا از آیات قرآن در جهت تحقیر جنس زن استفاده ننموده است .

محمد صالحی

زیرنویسها :

۱- أیها الناس ما جاءکم عنی یوافق کتاب الله فأنا قلته و ما جاء‌کم یخالف کتاب الله فلم أقله – ۸۶۰ نهج الفصاحه و وسائل الشیعه، ج ۱۸، ص ۷۹، ح ۱۵

۲- معاشر الناس، ان النساء نواقص الایمان، نواقص الحظوظ، نواقص العقول، ۲ـ فاما نقصان ایمانهن فقعودهن عن الصلوة والصیام فی ایام حیضهن، ۳ـ و اما نقصان عقولهن فشهادة أمرأتین کشهادة الرجل الواحد ۴ـ و اما نقصان حظوظهن فمواریثهن علی الانصاف من مواریث الرجال، ۵ـ فاتقوا شرار النساء، و کونوا من خیارهن علی حذرٍ، ۶ـ ولا تطیعوهن فی المعروف حتی لایطمعن فی المنکر.» خطبه ۷۹ نهج‏البلاغه

۳- حدیث مرسل- اصطلاحی در علم درایه و- حدیثی است که راوی، آن را از معصوم نشنیده، لیکن بدون واسطه از وی نقل کرده باشد و یا با واسطه نقل کرده، امّا واسطه را فراموش کرده و به فراموشی تصریح نموده و یا از روی عمد یا سهو آن را نیاورده باشد و یا واسطه را با ابهام ذکر کرده باشد، مانند تعبیر «عن رجلٍ» یا «عَن بعض اصحابنا» ( نهایة الدرایة (سیدحسن صدر)ص۱۸۹ )

۴- حدیثی که یک- یا بیشتر از یک- راوی آن از میانه یا آخر سند آن افتاده باشد . ( نهایة الدرایة (سیدحسن صدر) ص۱۸۲-۱۸۳. )

۵- نساء ، آیه ۱ (ای مردم بترسید از آن خدایی که شما را از نفس واحد آفرید و جفت او را از آن [ از همان نفس ] خلق کرد. )

۶- احزاب، آیه ۳۵ (مردان و زنان مسلمان و مردان و زنان با ایمان و مردان و زنان عبادت‏ پیشه و مردان و زنان راستگو و مردان و زنان شکیبا و مردان و زنان فروتن و مردان و زنان صدقه‏دهنده و مردان و زنان روزه‏ دار و مردان و زنان پاکدامن و مردان و زنانی که خدا را فراوان یاد می ‏کنند خدا برای [همه] آنان آمرزشی و پاداشی بزرگ فراهم ساخته است.» )

۷- نساء ، آیه ۱۲۴ (و هر کس کارهای شایسته انجام دهد، چه مرد باشد و چه زن، در حالی که مؤمن باشد پس آنان به بهشت وارد می ‏شوند و کمترین ستمی به آنان نمی ‏شود. )

۸- حجرات ، آیه ۱۳

۹- شمس ، آیات ۷-۱۰

۱۰- مسئله شماره ۱۵۹ از گزیده فتاوا - http://www.albalaq.com

مقالات بروز کشوری...
ما را در سایت مقالات بروز کشوری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان maghale بازدید : 156 تاريخ : يکشنبه 19 ارديبهشت 1395 ساعت: 2:19

حمام خانه، کمد لباس ها و بسیاری از لوازم منزل تان می توانند شخصیت شما را فاش کنند. در اینجا به شما یاد می دهیم که چگونه از طریق خانه افراد، به شخصیت شان پی ببرید.

۱.در ورودی

طبق نظر کارشناسان، اگر رنگ در ورودی خانه تان قرمز باشد، نشان دهنده این است که شما از بیان احساسات و افکارتان هراسی ندارید اما اگر رنگ آن آبی باشد، بدین معنی است که شما ذاتا فرد انعطاف پذیری هستید که می توانید خودتان را با موقعیت های مختلف وفق دهید. در سبز رنگ نشان دهنده این است که شما برای سنت ها ارزش زیادی قائلید. اگر هم در ورودی خانه تان به رنگ مشکی است باید بگوییم که شما فردی ثابت قدم و ملاحظه کار هستید.

۲.کشوی جوراب ها

مطالعات نشان داده افرادی که مرتب هستند و به جزییات اهمیت می دهند معمولا کشوی جوراب هایشان نامرتب و بهم ریخته است. آنها ترجیح می دهند که زمان خود را صرف امور مهم و با اهمیت تر زندگی کنند.

۳.فضای زیر تخت

آیا شما فردی نگران هستید؟ اکثر افراد، حتی آنهایی که خانه ای مرتب و تمییز دارند هم معمولا زیر تخت ها یا داخل کمدهایشان کمی کثیف و خاک گرفته است. اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که فضای زیر تخت تان هم مانند دیگر جاهای خانه تان مرتب و تمییز است، باید بگوییم که شما به شدت وسواسی و دلواپس هستید. دانشمندان اعتقاد دارند که هر چه یک فرد نگرانی و دلواپسی بیشتری داشته باشد، برای به دست گرفتن کنترل امور پیرامون خود، تلاش بیشتری می کند.

۴.بالش

اگر شما بالشی با طرح راه راه زخیم و پر رنگ دارید، بدین معنی است که اعتماد به نفس تان بالا است و نظر دیگران برایتان اهمیتی ندارد. طرح های خالدار نشانه خوشگذرانی و سر زندگی، طرح حیوانات نشانه خلاقیت و طرح های هندسی نیز معمولا بیانگر آن است که از نظم و ترتیب لذت می برید.

۵.حمام کردن

اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که دوست دارند مدت زمان بیشتری را زیر دوش آب بگذرانند، بدین معنی است که شما تنهایی خود را ترجیح می دهید و فردی منزوی هستید. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که این افراد از گرفتن دوش آب گرم برای آرام کردن احساسات شان استفاده می کنند یا به بیان دیگر با حمام کردن طولانی می خواهند به گونه ای تنهایی خود را پر کنند.

۶.نوشیدن قهوه

اگر فردی هستید که مدام قهوه سیاه می خورید، به رک گویی تمایل دارید و از گزافه گویی می پرهیزید. اگر هم از نوشیدن لاته لذت می برید، باید به شما احسنت بگوییم زیرا همیشه سعی در شاد کردن دیگران دارید. آنهایی هم که تمایل به شیرین کردن قهوه شان دارند، افرادی خود جوش هستند که همیشه قلبی جوان دارند.

۷.تختخواب

چقدر ورزش می کنید؟ چقدر ذهن تان درگیر کار است؟ اگر فکر می کنید که مرتب کردن تختخواب تان پس از بیداری وقت تلف کردن است، احتمالا فردی هستید که شغل تان را دوست ندارید و از ورزش کردن گریزانید. طبق مطالعه ای که روی ۶۸۰۰۰ نفر انجام شد، افرادی که تختخواب خود را مرتب می کنند، عاشق کارشان هستند و به طور مرتب ورزش می کنند. شاید دلیلش این است که افراد شاد، زندگی منظم تری دارند.

۸.دیوار خانه

افرادی که به دیوار خانه خود اهمیت می دهند و مدام آن را با چیزهای گوناگون مانند پوستر، تابلوهای نقاشی یا خط و جملات تاثیر گذار پر می کنند، افرادی هستند که از محیط پیرامون خود به عنوان راهی برای آرام کردن نگرانی هایشان در طول روز استفاده می کنند.

۹.صندلی

دانشمندان ثابت کرده اند که نشستن بر صندلی سفت نسبت به صندلی نرم، موجب شور و نشاط بیشتر می شود. افرادی که صندلی های سفت را ترجیح می دهند، افرادی هستند که در معامله سخت گیرند و حوصله چانه زدن زیاد را ندارند. از آنجا که سطوح سفت و محکم، ذهن را شکل می دهند به همین دلیل اگر می خواهید با یکی از اعضای خانواده خود گفتگو کنید، به اتاق پذیرایی بروید.

۱۰.کمد لباس ها

اگر کمد لباس هایتان پر است از لباس های قدیمی یا لباس هایی که دیگر اندازه تان نیست، فردی هستید که در خاطرات و گذشته خود زندگی می کنید. شما عاشق خاطراتی که با لباس هایتان داشته اید هستید، پس بهتر است از تمام آنها عکس بگیرید و دورشان بیندازید.

۱۱.ریخت و پاش

مطالعات نشان می دهد که خلاقیت افراد در محیط های نامرتب و ریخت پاش بیشتر فوران می کند و در مقابل، فضاهای مرتب و تمییز بخشش و روحیه سخاوتمندی افراد را بالا می برد.

ترجمه از پردیس بختیاری

مقالات بروز کشوری...
ما را در سایت مقالات بروز کشوری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان maghale بازدید : 155 تاريخ : يکشنبه 19 ارديبهشت 1395 ساعت: 2:19

شاید وقتی صحبت از بلند نشان دادن قد به میان می آید، عده ای باور نکنند و قد را بخش تثبیت شده از هیات هر فرد بدانند، البته پر بی راه نیست. چاقی و لاغری قابل تغییرند. اما قد انسان در طول عمر او تقریبا ثابت می ماند و تغییر نمی کند. اما شما می توانید با به کار بستن یک سری اصول، قدتان را بلندتر از آن چیزی که است نشان دهید:

لباس هایی با خطوط راه راه عموی به تن کنید

خطوط عمودی، چشم بیننده را به سمت بالا و پایین هدایت می کند و این باعث خطای دید می شود. از این رو، لباس دارای خطوط راه راه عمودی، قد را بلندتر نشان می دهد و در مقابل، راه راه افقی به شما ظاهری چاق و قد کوتاه می بخشد.

بلوز و شلوار هم رنگ بپوشید

پوشیدن دو رنگ بلوز و شلوار، بدن شما را در چشم بیننده به دو قسمت تقسیم می کند و چشم به اشتباه، قد را کوتاه تر تصور خواهدکرد. اما لباس سرتاسر یکرنگ، بدن را تنها در یک بخش نشان می دهد و بیننده شما را بلندتر خواهددید.

نقش و نگارهای لباس تان نباید درشت باشد

نقش های درشت روی لباس، باعث می شود شما کوتاه تر و پهن تر به نظر بیایید. اما نقش های ریز مانند طرح چهارخانه ریز، شما را قدبلند و خوش اندام نمایان می کند.

لباس های گشاد و بزرگ نپوشید

هرگز پیراهنی که در آن گم می شوید به تن نکنید. این لباس ها شما را چاق تر و کوتاه تر نشان می دهد.

نکاتی برای خانم ها

موهایتان نباید روی شانه هایتان قرار گیرد: اگر موهایی بلند دارید، نباید آن ها را روی شانه ها بیندازید، وگرنه اندام شما را فشرده تر و کوتاه تر از آن چه است، نشان خواهدداد. موهایتان را کوتاه کنید یا آن ها را با کلیپس یا کش مو جمع کنید، به نحوی که روی شانه تان قرار نگیرد.

مش کنید: موهای یکرنگ را روی شانه نریزید، زیرا ظاهری کوتاه تر به گردن شما می بخشد. موهایتان را مش یا هایلایت کنید تا در بلندقد نشان دادن تان موثر باشد.

کفش پاشنه بلند بپوشید: این امکان خوب برای خانم ها وجود دارد که با پوشیدن کفش لژدار یا پاشنه دار به بلند قد شدن خود کمک کنند. شما هم از این موهبت استفاده کنید، اما مراقب سلامت پاهایتان هم باشید و از به پا کردن کفش هایی با پاشنه های فوق العاده بلند بپرهیزید.

لباس یقه ۷ بپوشید: یقه ۷ مانند خطوط راه راه عمودی موجب خطای دید می شود و قد را بلندتر نشان می دهد. در حالی که یقه گرد به کوتاه و چاق نشان دادن قد شما کمک می کند.

دامن کوتاه به پا کنید: دامنی بپوشید که تا بالای زانوهایتان باشد و زانو باید پیدا باشد. هرچه بخش بیشتری از پا بیرون باشد، قد بلندتر به نظر خواهید رسید.

شلوار دمپاگشاد به پا کنید: این شلوارها قد را بلند و پاها را متناسب تر نشان می دهد، در حالی که شلوار تنگ به پاها ظاهری چاق و کوتاه خواهدداد.

شلوار و کفشی یکرنگ انتخاب کنید: این هم یک حقه دیگر برای بلندتر نشان دادن قد! اگر کفش تان به همان رنگ شلوار باشد، چشم بیننده نمی تواند تشخیص دهد که مچ پا کدام است و از مچ به پایین را جزئی از همان پا خواهددید. بدین ترتیب پاها ظاهری کشیده تر پیدا می کند.

شلوار فاق بلند بپوشید: فاق بلند شلوار، چشم بیننده را فریب می دهد و او تصور می کند که پاهای شما بلندتر است.

کمربند باریک ببندید: کمربند باریک به زیباتر شدن اندام تان کمک می کند. اما کمربند پهن، نقش خطوط راه راه افقی را پیدا می کند و هیکل را کوتاه تر نشان خواهدداد.

گردنبند بلند و آویخته استفاده کنید: این نوع گردنبند چشم بیننده را به سمت بالا و پایین هدایت می کند و در نتیجه، بالاتنه کشیده تر به نظر خواهدآمد.

کیف بزرگ دست نگیرید: کیف های بزرگی که ظاهر ساک را دارند، از قد بلندی شما می کاهد و کوتاه و زمخت نشان تان می دهد. برعکس کیف های ظریف که خطوطی باریک دارد، باعث کشیده تر نشان دادن شما می شود.

نکاتی برای آقایان

مدل موی مناسب انتخاب کنید: اگر می خواهید بلند و باریک تر به نظر بیایید، قسمت های کناری سر در بالای گوش ها را کوتاه کنید و در عوض بالای سر را بلند کرده و رو به بالا بدهید. بدین ترتیب، قد شما کمی بلندتر به نظر خواهدآمد.

کفش دارای لژ مناسب انتخاب کنید: برخی کفش ها دارای لژ پنهان اند که به چشم بیننده نمی آیند، اما قد شما را بلندتر از آن چه است، نشان می دهد.

کت نسبتا کوتاه بپوشید: به طور کلی، کت و شلوار موجب قد بلندنشان دادن شما می شود. اما اگر کت نسبتا کوتاه باشد، به نحوی که قسمت بیشتری از پاها نمایان شود، قدبلندتر به نظر خواهید آمد.

مراقب کراوات تان باشید: کراوات بلند و باریک با خطوط راه راه باریک ببندید تا بالاتنه شما بلندتر و ظریف تر به نظر باید. برعکس، کراوات پهن باعث کوتاه و زمخت نشان دادن شما خواهدشد.

بلوز نسبتا کوتاه بپوشید: بلوزهای غیررسمی را نیز مانند کت تان نسبتا کوتاه تر انتخاب کنید تا قسمت بیشتری از پاهایتان پیدا باشد و بدین ترتیب، قدبلندتر جلوه کنید. اما بلوزتان نباید بیش از حد کوتاه باشد، وگرنه نمایی غیرواقعی پیدا خواهید کرد.

مراقب قد شلوارتان باشید: شلوار نه باید کوتاه باشد و نه بیش از حد بلند. شلوار کوتاه بد مدل است و پاها را کوتاه تر نشان می دهد؛ اما اگر شلوار بیش از حد بلند باشد، لبه پایینی آن روی قسمت بند کفش جمع می شود به بیننده این حس را القا می کنند که شما قدی کوتاه دارید. چین خوردگی های پهن افقی لبه پایینی پاچه ها، به خودی خود می تواند عامل کوتاه نشان دادن شما باشد. پس شلوارهایتان را در اندازه ای مناسب انتخاب کنید؛ نه کوتاه و نه بلند.

شلوار فاق بلند بپوشید: قد بلند فاق در چشم بیننده به طول پاهایتان خواهدافزود. پس شلوار فاق بلند بپوشید و قسمت پایینی بلوزتان را داخل آن قرار دهید.

شلوارهایتان را در رنگ های تیره انتخاب کنید: رنگ های تیره شما را بلندتر و باریک تر نشان می دهد. بنابراین شلوارهایتان را حتما به رنگ تیزه انتخاب کنید تا پاهای تان بلندتر به نظر بیاید.

در قسمت بالاتنه، جزییات فراوان به کار برید: جزییات خود به خود در بیننده خطای دید ایجاد می کند و بالاتنه را برای او کشیده تر نشان می دهد. اپل، کراوات، جیب و مانند این ها می تواند به بلندتر شدن بالاتنه شما کمک کند.

امیدوارم با به کار بستن این نکات بتوانید ظاهری بلندتر و خوش تیپ تر پیدا کنید. مراقب ژست تان باشید. هنگامی که ایستاده یا نشسته اید قوز نکنید تا اندام تان جمع نشود. همواره گردن تان را بالا بگیرد و شانه هایتان را عقب بدهید. به وزن تان توجه داشته باشید. چاقی ظاهر انسان را کوتاه و لاغری بلند می کند. همچنین موهایتان را بالا بدهید تا با این ترفند هم کمی به قامت تان اضافه شود.

ماهنامه زیبایی سالم - ترجمه لیلا رعیت

مقالات بروز کشوری...
ما را در سایت مقالات بروز کشوری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان maghale بازدید : 166 تاريخ : يکشنبه 19 ارديبهشت 1395 ساعت: 2:19

خوشبختانه یا متاسفانه امروز روش ها و دستگاه های متعددی برای درمان و بهبود افتادگی ها و چربی های اضافی نواحی حساس بدن مثل صورت و گردن وجود دارد و در تبلیغات پیامکی، تلگرامی و... هر روش بهتر و موثرتر از روش های دیگر معرفی می شود.

یک جا از تاثیر شگفت «لیپوماتیک» برای جوان سازی پوست می گویند و جای دیگر «هایفو» را همان روش ایده آلی معرفی می کنند که برای هر خانمی لازم است تا ۲۰ سال جوان تر از سن واقعی اش به نظر برسد. ولی نظر متخصصان در این زمینه چیست؟ کدام یک از این روش ها تاثیر بهتری برای لاغری صورت و غبغب دارند و اثرشان ماندگارتر است؟ اگر دنبال جوان سازی هستیم، باید ببینیم چه روشی برای ما مناسب تر است؟

هایفو چیست؟

در گذشته ای نه چندان دور، چاره بیشتر افتادگی های پوستی در ایران، تزریق بوتاکس یا جراحی بود، اما امروز با یک جست و جوی ساده در سایت ها یا مجلات زیبایی و سلامت، با انواع و اقسام روش های غرجراحی و غیرتهاجمی با قیمت هایی مختلف رو به رو می شوید که شاید هیچ کدامشان به اندازه هایفو معروف نشده و در مورد تاثیرگذاری آن مبالغه نشده باشد «HIFU» یا «high intensity focused ultrasound»، اولتراسوند متمرکز با شدت بالاست که در ابتدا به عنوان روشی برای نابود کردن و سوزاندن سلول های سطانی در برخی انواع این بیماری استفاده می شد؛ اما در حال حاضر نوع تغییریافته آن به عنوان یک روش زیبایی در دنیا مطرح بوده و طرفداران خاص خود را دارد.

در این روش، امواجه اولتراسوند ضعیف تر در عمق مناسبی که چربی های زیرپوستی یا هایپودرم (hypoderm) در آن قرار دارند، متمرز شده و سلول های چربی را در نقاط متعدد تا دمای ۸۰ درجه سانتی گراد گرم کرده و می سوزانند. به دبنال سوزاندن سلول های چربی، هایفو باعث تشکیل فیبروزهای (فساد الیاف) متعدد در نقاطی می شود که تحت تاثیر اشعه قرار گرفته اند.

فیبروزها نیز با کشیدن لایه های بالایی به سمت خود، باعث کشیدگی پوست و کم شدن حجم لایه چربی (به علت سوختن سلول های چربی) می شوند و در نهایت اثری را روی پوست و کم شدن حجم لایه چربی (به علت سوختن سلول های چربی) می شوند و در نهایت اثری را روی پوست شما به جا می گذارند که به آن لیفتینگ یا لاغری موضعی گفته می شود.

نکته مهم در مورد استفاده از هایفو برای زیبایی و لیفت صورت این است که هم به استاندارد دستگاه توجه کنیم و هم صورتمان را به پزشک متبحر بسپاریم، در غیر این صورت به وجود آمدن عوارضی مثل سوختگی، ایجاد ناهمواری و... اصلا دور از ذهن نیست.

هایفو به درد کدام نواحی می خورد؟

اگر صورتی کمی چاق دارید یا افتادگی و چین و چروک های اطراف دهان و... اذیتتان می کند، می توانید از این روش برای جوان سازی و رفع چاقی موضعی استفاده کنید. البته این روزها هایفو در برخی نواحی دیگر مثل شکم، پهلوها و خارج ران ها نیز به وفور استفاده و با همین مکانیسمی که توضیح داده شد، همزمان باعث لاغری موضعی و لیفتینگ پوستی می شود. نکته مهم درخصوص تبلیغاتی که روی هایفو و تاثیرات آن می شود، این است که این روش در حقیقت یک تکنولوژی نسبتا قدیمی و جاافتاده است که از چند سال پیش برای لاغری های موضعی و لیفتینگ کاربرد داشته و به تازگی جای خود را به تکنولوژی های ملایم تر با عوارض کمتری داده است.

لاغری موضعی با امواج رادیویی!

تکنولوژی آر. اف «RF»، همان طور که از نامش پیداست، از طیف خاصی از امواج الکترومغناطیس با نام رادیو فرکانس استفاده می کند و جزو روش های نوین لاغری محسوب می شود. این تکنیک به سه نوع تک قطبی، دوقطبی و آر. اف جراحی تقسیم می شود که هرکدام کاربردها و تاثیرات خاص خود را دارند. از آر. اف تک قطبی یا مونوپل (monopole) معمولا برای زیبایی صورت، لیفتینگ و لاغری های موضعی در نواحی حساس بدن استفاده می شود علتش هم این است که آر. اف تک قطبی امنیت نسبتا بالایی داشته و عارضه خاصی برای شما ایجاد نمی کند.

علاوه بر این ویژگی، روش نسبتا راحت و ساده ای هم محسوب می شود که انجام آن یناز به شرایط سنی و جنسی خاصی ندارد. این روزها استقبال از روش آر. اف آن قدر زیاد شده است که در بسیاری از مراکز استاندارد ارائه دهنده خدمات زیبایی و لاغری، جزو خدمات پایه در پروسه درمان های زیبایی و لاغری محسوب می شود.

در تکنیک آر. اف، امواجه رادیو فرکانس از یک پروب (سر دستگاه که با پوست تماس دارد و پوست را ماساژ می دهد) ساطع شده و در لایه های عمقی تر پوست با گرم کردن سلول های چربی، باعث لاغر شدن سلول ها و در نتیجه کاهش قطر لایه چربی می شود. نتیجه قوی تر و مهم تر امواج آر. اف این است که با تحریک سلول های سازنده رشته های الاستیک و کلاژن در لایه های عمقی و سطحی پوست، باعث سفت شدن پوست می شود. درواقع آر. اف این سلول ها را به صورت موقت بیش از حد فعال کرده تا فیبر (الاستیک و کلاژن) بیشتری نسبت به حالت عادی بسازند. در طول دوره درمان با آر. اف، این فیبرها که به تازگی ساخته شده اند، باعث می شوند که بافت های عمقی و سطحی پوست چندین سال جوان تر شوند.

آر. اف به درد کدام نواحی بدن می خورد؟

تکنیک آر. اف به شرط استفاده از دستگاه استاندارد با تنظیمات استاندارد و مهم تر از همه حضور یک اپراتور کارکشته می تواند نتایج خوبی در ناحیه صورت و گردن داشته باشد. نکته مهم دیگر برای رسیدن به نتیجه دلخواه، این است که تعداد و فاصله جلسات درمانی رعایت شود.

سلولیت زدایی با آر. اف ممکن است؟

آر. اف برای رفع سلولیت، چاقی های موضعی شکم و پهلوها و ران ها و موضع های بزرگ و حجیم، کاربرد کمتری داشته و بهتر است در ترکیب با سایر روش های کاهش سایز غیرتهاجمی مثل «کرایولیپولیز» (crayoliplisis) «ال. پی. جی» (LPG) انجام شود تا پاسخ مناسب درمانی بهتری داشته باشد. علاوه بر این اگر به تازگی لیپوساکشن انجام داید و قرینه دو طرف بدنتان به هم خورده است، می توانید از آر. اف برای قرینه و زیباتر کردن موضع تحت لیپوساکشن استفاده کنید.

از آنجایی که آر. اف بی عارضه ترین روش بین تمام تکنیک های غیرتهاجمی زیبا است، در صورت انجام اصولی و با دستگاه استاندارد و اپراتور ماهر، انتخاب بسیار مناسبی برای زیبایی و لیفتینگ صورت، گردن و غبغب محسوب می شود، البته افرادی که در بدنشان پروتز فلزی دارند، نمی توانند از این تکنیک استفاده کنند.

ال. پی. جی

ال. پی. جی یک سیستم ماساژور مکانیکی است که با ایجاد فشار مثبت و منفی روی پوست، باعث ایجاد تغییرات مورد نیاز در بافت های زیرین می شود. این تکنولوژی در سال ۱۹۷۰ در فرانسه برای بهبود محل زخم های پوستی و بهبود عملکرد بیماران در پروسه درمانی طب فیزیکی و فیزیوتراپی ابداع شد، اما به مرور پزشکان دیدند که طی چند جلسه درمان توزیع چربی ها زیر پوست تغییر کرده و می توان از اثرات زیبایی این ماساژ مکانیکی هم استفاده کرد. این ویزگحی ال. پی. جی در سال های بعد بیشتر مورد توجه قرار گرفت و موجب توسعه قابلیت های درمان چاقی موضعی شد.

ال پی جی به درد کدام نواحی بدن می خورد؟

بیشترین کاربرد ال پی جی LPG در مواردی است که نیاز به اصلاح توزیع یا توزیع مجدد چربی های زیرپوستی دارند، ولی کاهش حجم و رفع بافت چربی با این روش بسیار ناچیز بوده و امری قابل پیشبینی و تضمینی هم نیست. پس اگر دنبال لاغری با این روش هستید، بهتر است دست به جیب نشوید! در مقابل، مواردی مثل رفع سلولیت های بافت چربی و برخی چاقی های نامتناسب موضعی جزو کاربردهای مناسب ال پی جی هستند.

هرچند در حال حاضر با استفاده از تکنولوژی های جدیدتر از ال پی جی، این روش کمتر مورد توجه قرار داشته و در صورت استفاده هم معمولا با روش های دیگر مثل مزوتراپی mesotherapy و آر اف به کار می رود.

ماهنامه همشهری تندرستی - دکتر مریم برزین

مقالات بروز کشوری...
ما را در سایت مقالات بروز کشوری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان maghale بازدید : 348 تاريخ : شنبه 18 ارديبهشت 1395 ساعت: 8:22

یک از مشکلات ناگزیر زندگی امروزی که بیشتر ما در مقطعی با آن دست به گریبان شده ایم یا خواهیم شد، روبرو شدن ناگهانی با انبوهی از بدهی های کوچک و بزرگ است که در صورت عدم مدیریت صحیح می تواند پیامدهای ناخوشایند روانی و اقتصادی در پی داشته باشد. با ما همراه باشید.

گرفتاری های مالی و انباشته شدن بدهی بخش جدایی ناپذیر زندگی محسوب می شوند و بدون شک مانند سایر مشکلات با رویکرد کنترل شده و منطقی قابل حل هستند. ولی وقتی زیر بار انبوهی از بدهی و وام هستیم، تصمیم گیری و عملکرد منطقی آسان نیست و مسلما راهنمایی تخصصی افراد خبره کمک بزرگی در حل این مشکل خواهد بود. در ادامه به راهنمایی های دکتر جان گجکوفسکی (John Gajkowski)، مشاور مشکلات اقتصادی با تخصص در مدیریت منابع مالی و راهکار پیشنهادی ۷ مرحله ای او برای روبرو شدن با مشکل انباشته شدن بدهی می پردازیم.

۱ . فهرستی کامل از بدهی های خود تهیه کنید

قبل از شروع برنامه ریزی باید بدانید که دقیقا چقدر بدهکار هستید. به توصیه ی دکتر گجکوفسکی، یک فهرست کامل از بدهی های خود تهیه کنید تا بتوانید تخمین دقیقی از وضعیت اقتصادی جاری خود داشته باشید. فهرست شما باید شامل اطلاعاتی دقیق و تفضیلی باشد که عبارت اند از:

به چه کسانی و چه مبلغی بدهکارید

نرخ بهره ی هر بدهی چقدر است

حداقل مبلغ قابل پرداخت برای هر بدهی چقدر است

آخرین مهلت بازپرداخت هرکدام از بدهی ها چه تاریخی است

پیش بینی زمانی که می توانید بدهی ها را تصفیه کنید

۲. بدهی های خود را اولویت بندی کنید

بعد از مشخص شدن دقیق کمیت و کیفیت بدهی ها، به یک برنامه ریزی صحیح برای بازپرداخت کنترل شده و هوشمندانه نیاز دارید. به توصیه ی دکتر گجکوفسکی، فهرستی را که در مرحله ی اول تهیه کردید بر اساس نرخ بهره (از بیشترین به کم ترین) مرتب سازی کنید. تسویه ی بدهی هایی که نرخ بهره ی بالایی دارند اولویت بیشتری دارد چراکه هر چه بازپرداخت آن ها بیشتر طول بکشد، حجم مجموع بدهکاری شما افزایش پیدا می کند.

می توانید بدهی های خود را بر اساس مبلغ نیز اولویت بندی کنید. به عقیده ی دیو رمزی (Dave Ramsey) متخصص اقتصاد فردی، یک استراتژی بسیار مؤثر برای بازپرداخت انبوه بدهی های شخصی، روش «گلوله برفی» است که در آن ابتدا بدهی های سبک تر تسویه می شوند تا تمرکز و توانای ذهنی برای بازپرداخت بدهی های سنگین تر افزایش پیدا کند.

۳. توانایی مالی خود را برای بازپرداخت بدهی ها مشخص کنید

مهم ترین بخش این برنامه، برآورد دقیق درآمد و هزینه های جاری یا به تعبیر بهتر محاسبه ی دخل وخرج است. در این مرحله باید مشخص کنید که چقدر درآمد دارید و چه مقدار از آن را برای گذران زندگی صرف می کنید. به گفته ی دکتر گجکوفسکی، همه ی ما کم وبیش از میزان درآمدمان اطلاع داریم ولی هیچ کس برآورد دقیقی از مخارج انجام نمی دهد. اگر کنترل دقیقی بر خرج های جاری نداشته باشید، هیچ وقت نمی توانید توان مالی خود را برای بازپرداخت بدهی ها به درستی برآورد کنید. به کمک اپلیکیشن های حسابداری شخصی، نرم افزارهایی مثل اکسل یا حتی یک دفتر یادداشت جیبی، تمام خرج های روزانه ی خود را با دقت و ذکر جزییات کنترل و ردگیری کنید تا در پایان ماه برآورد دقیقی از موجودی خود داشته باشید.

۴. منابع مالی خود را بر اساس فهرست بدهی ها مدیریت کنید

با مشخص شدن مبلغ موجود برای تسویه ی بدهی ها، آن را بر اساس فهرست اولویت بندی شده مدیریت کنید. برای هرکدام از بدهی ها بجز مهم ترین بدهی در صدر فهرست، حداقل مبلغ قابل پرداخت را در نظر بگیرید و باهدف تسویه ی مهم ترین بدهی در کوتاه ترین زمان، بیشترین مبلغ ممکن را به آن اختصاص بدهید. در پایان این مرحله باید برآورد دقیقی از منابع مالی موردنیاز ماهانه برای تصفیه ی حداقل مبلغ قابل پرداخت در بدهی های سبک تر و تصفیه ی بیشترین حد ممکن از مهم ترین بدهی داشته باشید.

۵. هزینه های جاری خود را کاهش دهید

اکنون که می دانید برای تصفیه ی همه ی بدهی های خود به چقدر موجودی نیاز دارید، برای افزایش توان مالی می توانید خرج های اضافه و غیرضروری را حذف کنید یا تا بیشترین حد ممکن کاهش دهید. با در نظر گرفتن اینکه خرج های کنترل نشده یا همان ولخرجی دلیل اصلی انباشته شدن بدهی و تبدیل آن به مشکلی حل نشدنی است، این مرحله تمرین خوبی برای گرفتن تصمیم های اقتصادی بهتر در آینده و برقراری توازن بین دخل وخرج محسوب می شود.

نکته مهم در این مرحله دقت به خرج های به ظاهر جزئی است که در حالت عادی مهم به نظر نمی رسند. ممکن است در هنگام خرید، اختلاف چند هزارتومانی بین دو انتخاب بسیار بی اهمیت باشد ولی همین اختلاف های بی اهمیت در درازمدت تأثیر غیرقابل باوری در تعادل دخل وخرج دارند. از چانه زنی یا جستجو برای پیدا کردن گزینه ی موردنظر باقیمت کمتر حتی بسیار جزئی، اجتناب نکنید.

در مرحله بعد «هزینه ی آسایش و رضایت» خود را مدیریت کنید؛ مواردی مثل هزینه های مربوط به سبک زندگی، تفریحات، غذا خوردن در رستوران و... به گفته ی دکتر گجکوفسکی، وقتی هزینه های ازاین دست را به دقت بررسی می کنید، متوجه خواهید شد که بسیاری از آن ها مهم یا حداقل حیاتی نیستند و درواقع هزینه ی جاری غیرقابل اجتناب به شمار نمی آیند.

۶. از روال بازپرداخت خودکار استفاده کنید

صرف نظر از نوع برنامه ریزی برای بازپرداخت بدهی ها تا جایی که ممکن است از سرویس های بانکی حضوری یا آنلاین برای پرداخت خودکار اقساط و بدهی استفاده کنید. به این ترتیب امکان فراموش شدن بدهی و خطر پیامدهای احتمالی برطرف می شود و از طرف دیگر نیازی نیست که در پایان هرماه همه ی واریزها را شخصا انجام بدهید (قسمت تلخ داستان!) که این مسئله مقدار زیادی از بار روانی مشکل را از بین می برد.

دکتر گجکوفسکی می گوید:

مدیریت بدهی مانند مدیریت اضافه وزن است و یک پروسه ی مادام العمر به شمار می آید که هیچ وقت نمی توان آن را متوقف کرد. وقتی با مدیریت صحیح بدهی های خود را سروسامان دادید، نمی توانید روال قبلی خود را از سر بگیرید چراکه آن روال، دلیل اصلی مشکلی است که به تازگی از سر گذرانده اید. به محض اینکه با موفقیت انبوه بدهی های عذاب آور خود را پشت سر گذاشتید، با دقت مشکل را ریشه یابی و تحلیل کنید؛ آیا مشکل گذرا و غیرقابل تکرار بود؟ آیا این قرض های سنگین نتیجه ی بروز یک بیماری ناگهانی و هزینه های جانبی برای درمان آن بودند؟ آیا این بدهی ها از سبک زندگی خاصی ناشی می شدند؟...

اگر به هر شکلی مخارج جاری شما از درآمدتان بیشتر است، دیر یا زود دوباره با بدهی های فراوان روبه رو خواهید شد. پس یا باید سبک زندگی خود را عوض کنید یا درآمد خودتان را افزایش دهید. باوجود بدیهی بودن این نکته، بازهم عده ی زیادی از مردم هیچ وقت به آن توجه نمی کنند.

zoomit.ir - مهرداد یزدانی

مقالات بروز کشوری...
ما را در سایت مقالات بروز کشوری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان maghale بازدید : 173 تاريخ : شنبه 18 ارديبهشت 1395 ساعت: 8:22

گفت وگو با محمود دولت آبادی، به مناسبت انتشار مجموعه داستان «بنی آدم»

از نفسِ نوشتن می ترسم

پیام حیدرقزوینی

تازه ترین کتاب محمود دولت آبادی مجموعه داستانی است با نام «بنی آدم» که شش قصه را دربرگرفته که اکثر آ ن ها در چند سال اخیر نوشته شده اند. «بنی آدم» اگرچه مجموعه ای به هم پیوسته نیست اما برخی ویژگی های مشترک، قصه های این مجموعه را در پیوند با هم قرار داده است. یکی از این ویژگی های مشترک، فضای ابهام آلود داستان ها است و دیگری وضعیتی است که آدم های داستان ها در آن گرفتار شده اند. شخصیت های حاضر در داستان های «بنی آدم» نیز، غالبا آدم هایی معمولی نیستند و هرکدامشان به شکلی گرفتار وضعیتی بحرانی اند. خاصه در سه داستان «مولی و شازده»، «اسم نیست» و «اتفاقی که نمی افتد»؛ با آدم هایی روبرو هستیم که انگار از متن زندگی به بیرون پرتاب شده اند. در اولی، صحنه ای مضحک از مرگ و اعدام تصویر شده و دومی داستان فرار چند زندانی از مرزهاست و آخری هم روایتی است از وضعیت بحرانی و کابوس های یک پناهنده سیاسی. قصه های حاضر در «بنی آدم» را به اعتبار چند ویژگی می توان داستان هایی متفاوت با آثار قبلی دولت آبادی دانست و از جمله این ویژگی ها یکی این که داستان های این مجموعه، جز یکی، در حال وهوای متفاوت از فضاهای رئالیستی نوشته شده اند. از شش قصه این مجموعه، تنها «چوب خشک بلوط» یادآور حال وهوای قصه های قبلی دولت آبادی و خاصه برخی قصه های قدیم او در «کارنامه سپنج» است. بااین حال، زبان این قصه ها همچنان همان زبان همیشگی آثار دولت آبادی است و به عبارتی تشخص زبانی داستان های او در این مجموعه هم دیده می شود. به مناسبت انتشار «بنی آدم»، که مدتی پیش در نشر چشمه به چاپ رسید، با محمود دولت آبادی درباره داستان های این مجموعه گفت وگو کرده ایم و همچنین در اواخر گفت وگو به دو کتاب «وزیری امیر حسنک» و «تا سر زلف عروسان سخن» هم پرداخته ایم. دو کتابی که به ادبیات کلاسیک فارسی مربوط اند و در اولی به «تاریخ بیهقی» و داستان حسنک پرداخته شده و دیگری گزیده ای است از بهترین نثرهای قدیم فارسی. دولت آبادی در جایی از این گفت وگو، فضای متفاوت داستان های «بنی آدم» را به «طورِ دیگر شدن» جهان امروز و آدم هایش مربوط دانسته و گفته: «اینکه (این داستان ها) داستان هایی متفاوت با کارهای قبلی من هستند، کاملا درست است. چون آن تاملی که در آثار رئالیستی ام داشته ام در اینجا شکل دیگری پیدا کرده و لابد آنچه در مورد این کتاب باید توضیح بدهم این است که آدمیزاد ناگهان طورِ دیگری شده و این ها همه، طورِ دیگر شدن آدمیزاد است در عمری که من گذرانده ام. این طورِ دیگر شدن را نمی توانم آدرس بدهم که کجاست ولی تاثیراتش در ذهن من چنین بوده و بیان شده است... آنچه بر فضای همه این قصه ها حاکم است، عصاره زندگی ای است که من در این دوره تجربه می کنم. عصاره دفرماسیون، بیگانه شدن و بی سرانجامی». چنین است که می توان رد برخی ویژگی های وضعیت کنونی را در این قصه ها جست وجو کرد. در جایی دیگر از این گفت وگو از دولت آبادی درباره داستان های امروز فارسی و کارگاه های قصه نویسی پرسیده ایم و او درباره این شیوه از آموزش داستان گفته: «وقتی مرحوم گلشیری کلاس داستان نویسی گذاشت من سر کلاس او رفتم و در حضور جمع مخالفت کردم. ابتدا گلشیری این کار را کرد. من در کلاس او گفتم ادبیات خلاق آموختنی هست اما آموزانیدنی نیست. نظرم از ابتدا این بوده که برای ادبیات فرمولی وجود ندارد و با ترتیب دادن کلاس دست بچه های مردم تو پوست گردو گذاشته می شود؛ و این که اگر ادبیات در بستر طبیعی خودش خلق شود روش اش را پدید می آورد و در این شرایط هر نویسنده ای سبک خودش را خلق می کند؛ نه فقط سبک خودش بلکه در هر اثری سبکی را پدید می آورد». از دولت آبادی درباره آخرین وضعیت «کلنل» و «طریق بسمل شدن» هم پرسیده ایم و او میگوید هنوز هیچ تغییری در شرایط انتشار این دو کتاب به وجود نیامده است. در ادامه این گفت وگو را می خوانید:

* از اولین آثاری که در جوانی منتشر کردید مجموعه داستان هایی بود که بعدها در «کارنامه سپنج» گرد آمدند، تازه ترین کتابتان هم مجموعه داستان «بنی آدم» است. چه شد که باز فرمِ قصه کوتاه را برای نوشتن انتخاب کردید و به سمت نوشتن این قصه ها رفتید؟

حقیقتش من به سمت چیزی نمی روم و آنها هستند که به سراغ من می آیند. بعد از نوشتن «روزگار سپری شده مردم سالخورده» فکر کردم دیگر چیزی نخواهم نوشت. ولی نشد؛ چون کارهای دیگر آمدند. اول داستان کوتاه «آینه» آمد، سپس «سلوک» آمد، بعد «آن مادیان سرخ یال» آمد و بعد «طریق بسمل شدن» و همان ایام «عبور از خود»، که این دو کتاب هم به انضمام «کلنل» هنوز آنجا هستند. به طور کلی من از «نفْسِ» نوشتن می ترسم. هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ ذهنی. پس این نیست که من به سراغ داستان کوتاه رفته یا نرفته ام. نه، هرکدام از این داستان ها یک قلنج ذهنی برای من بوده که باید یک جوری آن را باز می کردم. به همین جهت هم از نوشتن شان دچار خستگی عجیبی شدم. در عین حال، برخی از آن داستان های اولیه که اشاره کردید، در تعریف داستان کوتاه می گنجند و برخی دیگر تلاش هایی هستند برای رسیدن به رمان نویسی. به این ترتیب از نظر من نوشتن داستان کوتاه همیشه و همان طور که در یکی از داستان های این مجموعه اشاره کرده ام، از مشکل ترین کارها بوده، با وجود این، نوشتن این ها اجتناب ناپذیر بود. از این زمره داستان دیگری هم بعد از «روزگار سپری شده» نوشتم که گفتم «آینه». در تعریف هایی که منتقدین آورده اند، داستان کوتاه عبارت است از داستانی که در یک نشست بشود خواندش، اما تعریف من سوا از این است: داستان کوتاه عبارت از داستانی است که در یک نَفَس بشود آن را نوشت. و من هرکدام از داستان های «بنی آدم» را در یک نَفَس نوشته ام. منظورم از نَفَس، اتصال و پیوسته نوشتن در ذهن و روی کاغذ است. به این ترتیب من به سراغ این داستان ها نرفتم. این ها آمدند و باید نوشته می شدند و شدند. طریقه کارم همیشه این طور بوده است.

* اما در فرایند نوشتن آیا معلوم است که آنچه نوشته خواهد شد رمان است یا قصه کوتاه؟

بله، وقتی شروع می شود معلوم است که این باید داستان کوتاه باشد یا رمان. مقدمات اینها از قبل فرق می کند و هرکدام شان یک جوری آدم را گرفتار و دچار می کنند. خود آنها هستند که مرا مجبور می کنند که بنویسم وگرنه حالم بدتر از این می شد که الان هست. در نوشتن شان هم خیلی عذاب می کشم؛ تاثیرات جسمی شان هم خیلی شدیدند و خستگی زیادی به همراه دارند. من در بهمن و اسفند چهار داستان از این مجموعه را نوشتم و هرکدام باعث شد که بسیار خسته بشوم و متاسفانه در موقعیتی که ما هستیم معمولا نویسنده استراحتِ بعد از کار ندارد. چیزی که جزو طبیعت کار است و شما بایستی بگذاری نسیمی به ذهنت بوزد تا بعد دوباره شروع کنی.

* به دشواری نوشتنِ داستان کوتاه اشاره کردید. در قصه اول «بنی آدم» که «مولی و شازده» نام دارد، داستان کوتاه را هنری دانسته اید در توان کافکا و ولفگانگ بورشرت. دشواری نوشتن داستان کوتاه دقیقا در چیست؟ آیا به این خاطر است که باید در حجم کمی از کلمات آنچه را در ذهن وجود دارد نوشت؟

نمی دانم در چیست، اما می دانم که خیلی دشوار است. شاید حجم کم، اما هر چیزی که به اختصار نوشته شود لزوما داستانی نیست که من بگویم پذیرفتنی است. دشوار است. چگونه می شود از عهده موضوعی برآمد که با داستان کوتاه تناسب دارد و نه با رمان؟ شاید بخشی از دشواری اش فشردگی و مینیاتورکاری است و اینکه باید خودت را در اختصار بیان کنی و آن لحظاتی را بنویسی که ذهن را دچار کرده. برای من داستان کوتاه هنوز هم دشوار است. علی الاصول اعتقاد من این است که خلق ادبیات گاهی ممکن می شود. وقتی در داستان اول «بنی آدم» نوشتم که ناگهان در سه صبح تصویری در ذهنم آمد واقعا همین طوری بود و این توضیح پذیر نیست. فکر می کردم کتاب «بنی آدم» که منتشر شود چیزی ندارم که درباره اش بگویم، چون توضیح پذیر نیست. اما به هرحال انسان وقتی دچار می شود باید بتواند از عهده اش بربیاید.

* بعضی از قصه های «بنی آدم» تجربه تازه ای در کارنامه شما هستند، به این معنا که در آنها از رئالیسمی که مشخصه کارهای شما بوده خبری نیست و شاید بشود گفت به سمت نوشتن قصه های مدرن تر رفته اید. حتی یکی دو جا در قصه های «مولی و شازده» و «امیلیانو حسن»، راوی به طور مستقیم خواننده را مخاطب قرار داده که این خلاف ساختار رئالیستی داستان است و البته تمهیدی است که در برخی قصه های پست مدرن به کار بسته می شود. دلیل نوشتن داستان هایی متفاوت از داستان های رئالیستی چه بوده است؟

نمی دانم واقعا، این ها که می گویید استنباط و ارزیابی شماست و شاید درست هم هست. اما باور کنید نمی دانم و وقتی می نوشتم شان فکر می کردم که همین جور باید نوشتشان. ضمن این که اعتقاد داشته و دارم هیچ اثری غیررئالیستی نیست. اما اینکه داستان هایی متفاوت با کارهای قبلی من هستند، کاملا درست است. چون آن تاملی که در آثار رئالیستی ام داشته ام در اینجا شکل دیگری پیدا کرده و لابد آنچه در مورد این کتاب باید توضیح بدهم این است که آدمیزاد ناگهان طورِ دیگری شده و این ها همه، طورِ دیگر شدن آدمیزاد است در عمری که من گذرانده ام. این طورِ دیگر شدن را نمی توانم آدرس بدهم که کجاست ولی تاثیراتش در ذهن من چنین بوده و بیان شده است. مثلا «یک شب دیگر» را من در بعدازظهری نشستم و نوشتم. تصویری در ذهنم آمده و من باید آن را بیان می کردم، همین. اینکه از رئالیسم می گذرد و می رسد به پسامدرن و چه و چه را، نه تئوری هاشان را می شناسم و نه علاقه ای به آن دارم. خود زندگی است که به نویسنده می گوید چه کار باید کند. آنچه در کل می توانم بگویم این است که امروز آدمیزاد در ذهن من این شکلی شده، در موقعیت ها این جوری شده، در ناشناختگی ها این جوری شده. دفرماسیون ها این جوری به ذهن من آمده و ممکن است در امر واقع و در عالم رئالیستی اگر می خواستم بنویسم شان، جورِ دیگری می شدند ولی در این اختصار به این شکل درآمده اند، یک جور بی پایانی و بی سرانجامی و دچار بودنِ آدم ها در ذهن من بوده. وضعیت یکایک این آدم ها غم انگیز است و هم مضحک. در عین حال آنها گرفتار موقعیتی تراژیک هستند، نه در معنای ارسطویی اش البته. ولی آنها در معنای جدید تراژدی این گونه اند. این ها خاصیت دوره جدید است و این جور به ذهن من آمده است. آیا این خود گونه ای از رئالیسم نیست؟!

* اما در این قصه های متفاوت، زبان شما همچنان همان زبان همیشگی تان است؛ آیا به فکر این نبودید که زبانی متفاوت برای این قصه ها به کار ببرید؟

نه، داستان با زبان خودش زاده می شود. این ها از معدود آثار من هستند که کم بازنویسی شدند. شما می دانید که مجلد سوم «روزگار سپری شده» را حدود سه سال بازنویسی و ویرایش می کردم و برخی از بخش های «کلیدر» به همین ترتیب، «سلوچ» کمتر و «سلوک» خیلی بیشتر. ولی داستان های «بنی آدم» کمترین وقت را برای بازنویسی از من گرفت و تقریبا می شود گفت بازنویسی نشدند، فقط ویرایش شدند. اما خب، طبعا آن زبان هست و از نظر من عمدی هم وجود ندارد و بدیهی است که بافت زبان در این داستان ها هم همان شناسنامه همیشگی را داشته باشند و این اجتناب ناپذیر است. من اجزاء یک داستان را جدا جدا نمی بینم. هر داستان یک هماد (مجموع) است که پدید می شود.

*«بنی آدم» مجموعه ای از قصه های به هم پیوسته نیست و داستان ها، شخصیت ها و فضاهای متفاوتی دارند. اما ویژگی هایی مشترک در داستان ها وجود دارد که نوعی پیوند میان آنها برقرار کرده. یکی از این اشتراکات حال و هوای ابهام آلود تمام قصه ها است. در جایی از صحبت هایتان از «طورِ دیگر شدن» آدم ها در جهان فعلی گفتید و به بی پایانی و بی سرانجامی این وضعیت اشاره کردید. آیا فضای ابهام آلود این قصه ها برآمده از همین وضعیتی است که گفتید؟

درست است. یکی از وجوه عمده این اشتراک ها که گفتید، همین ابهام و ابرآلودگی است که همه جا را دربرگرفته و در جاهایی نشانه هایی هم وجود دارد. در موقعیتی که این قصه ها را نوشتم، اتصال میان آن ها همان اتصال روحی و درک و دریافت من از موقعیت بوده است. پس درست است و شاید نشانه های دیگری هم از این اشتراکات وجود داشته باشد.

شاید یکی دیگر از این نشانه ها تیپ آدم هایی است که در این قصه ها حضور دارند. شخصیت های این داستان ها هیچ یک آدم هایی معمولی نیستند و یکی از وجوه شباهت آنها این است که هریک از این آدم ها به شکلی از متن جامعه به بیرون پرتاب شده اند و در حاشیه جامعه قرار گرفته اند. مشخصا در «مولی و شازده» صحنه اعدام و مردی قوزی را داریم که معلوم نیست از کجا به فضای این قصه که در زمان امروز می گذرد آمده. در «اسم نیست» تعدادی زندانی هستند که می خواهند از مرز فرار کنند و در «اتفاقی که نمی افتد» با پناهنده ای سیاسی مواجه می شویم.

بله این طور هم می شود این آدم ها را تلقی کرد. اما به طور کلی آنچه بر فضای همه این قصه ها حاکم است، عصاره زندگی ای است که من در این دوره تجربه می کنم. عصاره دفرماسیون، بیگانه شدن و بی سرانجامی. از همه جالب تر اینکه این ها ناگهان به ذهنم می آیند. برای خودم هم عجیب است که چرا و از کجا این ها ناگهان سر بر می آورند! مثلا در مورد همان زندانیان... «اسم نیست»؛ خود این عنوان یعنی که انتظار هویتی نداشته باشید و اسم کتاب هم ممکن بود که همین شود. این آدم ها از زندگی پرت افتاده اند اما زندگی هنوز رهاشان نمی کند. ما می دانیم که در دوره معینی انبوهی از آدم های این مملکت در آن ایام، ناچار شدند که تن به مهاجرت بدهند و خب این اتفاق تاریخی در ذهن می ماند، در ذهن آدمی مثل من می ماند. شاید محض پیشگیری از فراموشی به تعبیر میلان کوندرا. اما اگر بگویید الگویش کیست، نمی دانم. این قدر می دانم که موضوع مرا رها نکرده تا وقتی که بیانش کرده ام. تاثیر گذاشته اند و تخمیر شده اند، تا اینکه در موقعش بروز کرده اند. جالب است که یکی از مترجمان خوب ما قبل از اینکه کتاب منتشر شود با منزل ما تماس گرفته و گفته بود می خواهم این کتاب را ترجمه کنم. اما بعد که آن را خواند گفت: نه، ترجمه اش نمی کنم. فکر کردم برای اینکه ترجمه کردن این کتاب و دچارشدن به آن مترجم را هم آزار می دهد و اگر کسی به بهداشت روان خودش توجه داشته باشد طبعا طرف همچین کاری نمی رود. این ها جمع می شوند از جاهایی که نمی دانید کجاست، در جاهایی که باز هم نمی دانید کجاست و نمی دانید در چه زمانی، بروز می کنند. اما اصل قضیه، انهدام است و از دست دادن و دویدن بی سرانجام یا بدسرانجام.

* آیا هدف این دویدن ها مشخص است؟

نه، نیست. اتفاقا این نومیدی که امروز در جهان بروز یافته و بسیار خطرناک هم است، تا حدی به این مربوط است که هدف و چشم اندازی وجود ندارد. اتفاقاتی که در جهان امروز ما رخ می دهد به خاطر بی آیندگی است. این کشش خوفناک به سمت گذشته برای این است که آینده ای وجود ندارد. جوانی که در گوشه ای از دنیا زندگی می کند، اگر چشم انداز و ایده آلی برای خودش و نسل و دوره خودش داشت بلند نمی شد برود در قلب شهرها و صحراها سَر ببرد و منهدم کند و منهدم شود. شاید نوعی نظریه درباره این وضعیت وجود داشته باشد، اما من نامش را می گذارم «نظریه انهدام». انسان بی آرمان به نومیدی می رسد، نومیدی به نیهیلیسم می رسد، نیهیلیسم که فعال شد هم یعنی آنارشیسم، یعنی افراط و خشونت و بیگانگی از هستی و منهدم کردن هستی. این وقایع از جنبه روحی روانی همه از نومیدی و افسردگی و نیهیلیسم ناشی می شود. آدم در چنین وضعیتی خودش را ویران می کند. زندگی و دیگران را ویران می کند، زیرا در نظرش همه چیز بیهوده و پوچ و بی ربط است و بنابراین فکر می کند عدمش هم چیزی است مثل همین وجود که زیاد اهمیتی ندارد. البته این داستان ها قرار نیست چنان ابعادی را بیان کند، اما روح یا روانی که در آنها جاری است مربوط به همین دوره است.

* چطور می توان داستانی نوشت که هم روح یک دوره را در خود داشته باشد و هم مختص به زمان یا واقعه ای خاص نباشد و به اصطلاح تاریخ انقضاء نداشته باشد؟

در انگارِ من، همین داستان های «بنی آدم» که حرفش را می زنیم از همان زمره باید باشد. و بعید است که به صورت آگاهانه اتفاق بیافتد. توضیح دادنی نیست. این تأثرات می آیند و در انسان نشست می کنند، آن طوری که خودشان بدانند و باز خودشان آدم را وادار به بیان می کنند. این روند را هر شخصی خودش باید تجربه کند و هر تجربه ای هم خاص است و این مقوله در هر ذهنی رفتار مشخص خودش را دارد. اما می توانم بگویم در نوشتن نباید به فکر اصطلاحا جاودانگی یا انقضاء نیافتن اثر بود. پیشنهادی اگر باشد، این است که غرض همان طور که مولوی می گوید کار را خراب می کند. اما دریافت اجتماعی و تخمیر آن و واگذاشتنش به حال خود و فکر کردن به آن و در نقطه ای سرنخ را در ذهن پیدا کردن، تجربه ای شخصی است. اما فرمولی برای اینکه داستانی نوشته شود که هم مربوط به یک زمانه باشد و هم در هر دوره دیگری قدرت خود را حفظ کند وجود ندارد و تضمینی هم وجود ندارد. اصل قضیه همان است که شما نخواهی و پیدا شود، شما بجویی برای یافتن خودت، نه بجویی برای اینکه کاری جاودانه یا ماندگار بنویسی. یک بار در مراسمی در وین صحبت می کردم. گفتم من از ندانستن آغاز می کنم. واقعا هم همین طور است و «بنی آدم» مصداق همین حرف است. یعنی در آگاهی من هیچ چیزی وجود ندارد که بخواهم تصمیم بگیرم، ولی از درون من چیزی می آید و مرا وادار به تصمیم نوشتن می کند. حقیقت این را در قصه اول «بنی آدم» گفته ام که ناگهان تصویر در نظرم آمد که ابدا خبری از آن نداشتم و وقتی به نظر آمد یعنی که مرا بیان کن، همین. این گونه نیست که بنشینم فکر کنم چرا دیگر نمی توانم بنویسم. من زندگی عادی ام را کرده ام. زندگی عادی داشتن همان هنر زیستن است و هنر زیستن پایه اصلی هنر ورزیدن است در عرصه های مختلف. در جامعه ای که مدام در حال تبدیل و تنوع و تطور و معلق زدن افراد و ریاکاری آنها است، هنر زیستن عبارت است از «معمولی زیستن». اینکه انسان بتواند در شرایطی که همه چیز در حال معلق و واروست و همه چیز در سمتی است که معلوم نیست کدام سمت است، زیستن درست خود زندگی کردن است؛ مثل محمودی که همیشه زندگی می کرده زیرا اگر به آدم ها فرصت دهید، همان نخستین شخصی که با شما سلام علیک می کند آماده است تا شما را تبدیل به چیزی کند که در ذهنش از شما ساخته است. من هرگز این اجازه را نداده ام. می گویم آنچه در ذهن شماست برای خود شما؛ من که در ذهن خودم می دانم چه هستم. اندوختن به طور طبیعی، یادگیری به طور مداوم، واگذاری اندوخته ها و تجربه ها به حال خود تا به وقتش بروز پیدا کنند؛ برای من همیشه این اصل بوده است. این نیست که ما بگوییم حالا من می روم تجربیاتی را می آموزم تا بنشینم و چیزی را بنویسم. خوب است که شما تجربه بیاندوزی، این از ضرورت های هنرورزی است اما اگر مقصد را این بگذاری که زود این تجربیات را منتقل کنی ممکن است در خلاقیت هنری موفق نشوی.

* معمولا عنوان مجموعه داستان ها را از روی نام یکی از قصه های آن می گذارند اما «بنی آدم» اسم هیچ یک از قصه های کتاب نیست. این اسم را چگونه انتخاب کردید؟

«بنی آدم» ناگهانی به ذهنم آمده بود.

*بعد از اینکه مجموعه تمام شد؟

بله، وقتی تمام شد. البته در آن اواخر این اسم را انتخاب کرده بودم اما یادم رفته بود. ناشر که پیش من آمد گفتم چطور است اسم این مجموعه را بگذارم «ندانستن». گفت شما که «بنی آدم» را انتخاب کرده بودید و متوجه شدم چه اسم خوبی است. «بنی آدم» جامع ترین اسم است برای این قصه ها، چون قصه ها می خواهند بگویند این اشخاص آدم هستند و بیش تر این که آدمیزاد بوده اند!

* داستان «اسم نیست» با نقطه ویرگول شروع می شود: «؛ چه جوری بگویم؟ همه چیز در آن دخمه شروع شد...». چرا قصه با این علامت شروع می شود؟ اشتباه چاپی است یا نشانه ای از پریشان گویی راوی و این که روایت قصه از میانه شروع شده است؟

شاید اشتباه چاپی است شاید نه. واقعا یادم نیست. اما همین «چه بگویم؟» که اولین عبارت داستان است، خودش پریشانی و کلافگی را در خود دارد و راوی می گوید نمی دانم این را چه کارش کنم و چه جوری بیانش کنم؟ یک جور ناگزیری است و به نظرم بد هم نیست که این علامت اینجا آمده است.

* پیش از انتشار «بنی آدم»، دو کتاب منتشر کردید که هر دو مربوط به ادبیات کلاسیک بودند. یکی «وزیری امیرحسنک» و دیگری «تا سر زلف عروسان سخن» که در کتاب اخیر گزیده ای از نثر کهن فارسی به دست داده اید. معمولا شیوه مواجهه نویسندگان و شاعران معاصر ما با سنت ادبی فارسی متفاوت از آن چیزی بوده که در دانشکده های ادبیات وجود دارد...

بله، من همیشه به جوان ها گفته ام دانشکده ادبیات را توضیه نمی کنم، اگر استعداد نویسندگی دارید.

* شما با چه رویکردی به سراغ انتخاب بهترین متون نثر کلاسیک فارسی رفتید؟ آیا هدف شما این بود که نوعی آشتی میان مردم عادی جامعه با این متون برقرار کنید و ضمنا قدرت زبان و روایت در سنت ادبی را به داستان نویسی امروز نشان دهید؟

تشخیص شما درست است. البته از نظر من آکادمیسین های ما محترم اند برای اینکه از روی این آثار غبار را پس زدند تا ما با آنها آشنا شویم. من همیشه گفته ام قدرشناس این بزرگان هستم و باید باشیم. این نظری است که متاسفانه صادق هدایت خلاف آن را داشت. او به طنز می گفت آنها این متون را غبارروبی می کنند، اما من معتقدم این غبارروبی خیلی هم خوب بوده و بسیار خوب است. دست کم ارتباط من با زبان و ادبیات قدیم که عاشقانه بوده است و هست از برکت همان غبار گرفتن هاست. به این معنا که در بیان نثرنویسان قدیم خودمان گاهی وقت ها اعجاز می بینم. ولی آکادمیسین های ما که با غبارروبی از این آثار کار بسیار مهمی کرده اند، در شیوه آموزش(در تجربه های من) متاسفانه وازننده هستند. تجربی این را می گویم. البته در دوره قدیم و آن زمان که مرحوم فروزانفر و دیگران بودند از آن شیوه آموزشی شفیعی کدکنی بیرون آمد، ولی در دوره جدید این طور نیست. زمانی جمعی پیش من می آمدند و اساطیر می خواندیم. یکی از آن ها در دانشگاه ادبیات خوانده بود، اما متوجه شدم نمی تواند از روی متن بخواند. گفتم چرا نمی توانی، تو که می گویی فوق لیسانس ادبیات دارم، در آنجا چه خوانده ای؟ گفت بیهقی و حسنک را خوانده ایم. بیهقی را جلویش گذاشتم و دیدم باز هم نمی تواند بخواند. گفتم پس چه جور از دانشگاه فوق لیسانس گرفته ای؟ گفت در دانشگاهی که درس خوانده ام استادی داشتیم که یک نسخه اِعراب گذاری شده از این داستان را از استاد قبلی اش گرفته و او هم آن را از استاد قبلی گرفته بود. ما سر کلاس هرکدام یکی دو خط از آن را می خواندیم. گفتم همین طوری به تو مدرک دادند؟ به این ترتیب متوجه شدم که نحوه آموزش ادبیات کلاسیک در ایران متاسفانه به گونه ای نیست که بتواند دانشجو را جذب این ادبیات کند و طبعا شرایط اجتماعی هم طوری است که اگر شما قادر نباشید طعم این ادبیات را به دانشجو بچشانید، این تصور پیش می آید که این متن ها برای صدهاسال پیش است و مهم نیست مثلا رودکی چه گفته و چه کرده یا مثلا عطار نیشابوری. البته من سر کلاس های آقای شفیعی کدکنی نرفته ام. قطعا ایشان شیوه دیگری دارند، ولی آنچه از طریق برخی دانشجوها دیده ام این است که متاسفانه اغلب از ادبیات قدیم وازده شده اند. یکی از اهداف این کتاب شاید این بود که بگویم این متون نه فقط زبان ما هستند که اتفاقا زبان قُدما، زبان خوب و درست ما هم هست و در اصل این نثرها مادر و پدر زبان امروز ما هستند. دیگر اینکه لابد نویسندگان جوانی هم هستند که به زبان فکر می کنند. اخیرا شنیده ام که رشته فلسفۀ ادبیات، تبدیل به فلسفه زبان شده است و کار من از این حیث هم می تواند پیشنهادی باشد که اگر می خواهید مباحث زبانی را هم دنبال کنید بد نیست به این آثار توجه بشود. در مورد بیهقی هم همین کار را کردم. هم شخصیت او را معرفی کرده ام و هم نوع نگاه او را به استبداد مناسبات اجتماعی ساختار قدرت پادشاهی دست نشانده ی بغداد زمان خودش، و نگاه به امر وزارت که در کشور ما بسیار مهم بوده است. وزرای ایران از اوایل دوره ساسانیان تا بزرگمهر حکیم در اواخر ساسانیان و از خانواده ای که از مرو به دمشق رفتند و وزیر عبدالملک شدند تا به بعد، همیشه برای من جذاب بوده اند، حتی در وجه افسانه ای شان.

* آیا کار دیگری شبیه به آنچه درباره بیهقی و داستان حسنک کرده اید، درباره دیگر آثار کلاسیک هم انجام داده اید؟

در مورد فردوسی هم این کار را کرده ام که امیدوارم آقای احسان رسولف به عنوان تهیه کننده سرانجام بعد از پنج سال آن را منتشر کند. آنجا در مورد داستان رستم و سهراب طوماری نوشته ام و داستان سهراب را با ویرایش جدیدی که دراما شده، خوانده ام. همیشه اعتقاد داشته ام که روحیه ما و روانشناسی مردم ما در زبان قابل تشخیص است. عبارتی از هگل می خواندم که درباره سه وجه مهم ادبیات فارسی اظهارنظر کرده بود. حالا از نیچه و گوته و آندره ژیدِ شاعر و نویسنده بگذریم، ولی هگل که همچنان مهم ترین فیلسوف دنیای جدید است درباره شاهنامه فردوسی و سعدی و مولوی صحبت می کند. هگل در این آثار دنبال چه می گردد؟ دنبال اینکه این ملت ذهنیتش چگونه حرکت کرده که از حماسه به ادبیات اندرز و آموزش در سعدی رسیده و از آنجا به مولوی و ادبیات عرفانی. وقتی یک فیلسوف قرن نوزدهمی آلمانی زبان به صرافت این می افتد که بفهمد ما که هستیم، آیا انصاف است که خود ما متوجه این موضوع نشویم؟

* آیا کار بر روی ادبیات کلاسیک را ادامه خواهید داد؟

شاید، اگر پیش بیاید. این کارها عملا عاشقانه بوده اند. مثلا حیفم آمد داستانی را که می گوید سلطان محمود به آن عظمت چه کرده تا یک نشان و لقب دیگر از خلیفه عباسی بگیرد، دوباره مطرح نکنم؛ اینکه او چگونه یک زن را با پسرش مامور می کند تا به مرزهای چین برود و لقبی که خلیفه به فرمانده و حاکم آنجا داده را پیدا کند و مچاله کند و به سلطان محمود بدهد و او آن را برای خلیفه بفرستد و بگوید این حاکمانی که تو به ایشان لقب می بخشی به تو بی اعتنایند و چه و چه و یک لقب دیگر بگیرد اهمیت داشته که نظام الملک آن را نوشته است. او اینجا مناسبات استعماری زمان خودش را نشان داده. البته استعمار اصطلاح جدیدی است و نباید برای آن دوره به کار برد، «استخرابی!!» مناسب تر است و بهتر است بگوییم او مناسبات مسلط دوران خودش را از طرف خلیفه بغداد در مقام قدرتی مثل سلطان محمود می خواهد بیان کند. در عین حال می گوید ببینید ما چه مذلتی را تحمل می کرده ایم که سلطان محمود، یکی از قهارترین سلاطین بعد از اسلام ایران، این قدر وادار به کرنش می شود! نظام الملک اگر این قصه را نوشته، می خواسته چیزی به ما بگوید. دریغم آمد که این به دست جوان ترها نرسد، چون متاسفانه این داستان ها و کتاب ها پراکنده هستند و شاید کمتر به صرافت بیفتند چه می دانم؟ برای یافتن شان.

* یکی از مسائل داستان نویسی امروز ما عدم تشخص زبان در داستان هاست و مسئله دیگر رواج یافتن قصه های کاروی و شخصی نویسی است. در این بین جای خالی نوعی از رئالیسم یا شیوه ای از داستان نویسی که هم زبان روایت در آن مطرح باشد و هم در پیوند با زمانه باشد خالی است. به نظرتان داستان های این سال ها چرا این طور شده اند؟

داستان جدی نوشتن واقعا زحمت دارد. برخی شاید فکر می کنند آخرین نویسنده ی غربی کامل ترین است و می گویند پس ما از نقطه کمال شروع می کنیم. در حالی که اصلا معلوم نیست این طور باشد. شاید یک سوء تفاهم است. اینکه نویسنده ای در کشوری غربی مثلا آمریکا نام آور شده معنایش این نیست که کامل تر از جان اشتاین بک و فاکنر و دوس پاسوس باشد. اما ماجرا این جور نیست. باز هم می گویم بیش تر کسانی که در دوره ای مثلا تحت تاثیر فاکنر بودند، نظرات فاکنر را متوجه نشده بودند و درباره او دچار سوء تفاهم بودند. شاید شما به یاد نیاوری که بحث تکنیک در داستان نویسی سی سالی موضوع روز بود و شاید هم باشد! اما من از خود فاکنر سند می آورم که تمام برداشت هایی که از او شده را رد می کند. آثار فاکنر بهانه ای شده بود برای یک توهم با اصطلاح «تکنیک داستان». اما مصاحبه ای مفصل از او در سال ١٣٤٠ در «کتاب هفته» چاپ شده بود که همان مصاحبه می توانست سوء تفاهمات را برطرف کند. در آنجا به روشنی آمده که فاکنر نگاهش چیست و چگونه برداشت های غلط نسبت به خودش را نفی می کند. یک منتقد فرانسوی در گفت وگو با فاکنر به تکنیک در آثار او اشاره می کند. جواب فاکنر دقیقا چنین است: «اگر نویسنده ای به تکنیک فکر می کند بهتر است برود بنا یا جراح بشود!» عین عبارت را آوردم تا بگویم این بدفهمی ما از ادبیات غرب هم معضلی است و شتاب ورزی ما برای دریافت دقیق مطالب اصلا مناسب عمق مطالب نیست. برای یادگیری تامل لازم است و این وقت می برد. و من همیشه تاکیدم این بوده: یادگیری، یادگیری، یادگیری. شما یاد بگیر، بعدا عرصه اش پیدا می شود برای اینکه بتوانی آن یادگیری ها را به کار بگیری.

* امروزه اما این زحمت آموختن با شیوه های مختلف از بین رفته است. یکی از این شیوه ها کارگاه های داستان نویسی است که در اکثر آنها ادبیات به صورت فرمول هایی ارائه می شود تا زحمت خواندن و یادگیری از بین برود. نظرتان درباره این شیوه از تدریس داستان نویسی چیست؟

وقتی مرحوم گلشیری کلاس داستان نویسی گذاشت من سر کلاس او رفتم و در حضور جمع مخالفت کردم. ابتدا گلشیری این کار را کرد. من در کلاس او گفتم ادبیات خلاق آموختنی هست اما آموزانیدنی نیست. نظرم از ابتدا این بوده که برای ادبیات فرمولی وجود ندارد و با ترتیب دادن کلاس دست بچه های مردم تو پوست گردو گذاشته می شود؛ و این که اگر ادبیات در بستر طبیعی خودش خلق شود روش اش را پدید می آورد و در این شرایط هر نویسنده ای سبک خودش را خلق می کند؛ نه فقط سبک خودش بلکه در هر اثری سبکی را پدید می آورد. چنانچه نویسنده بزرگ دنیا، لئو تولستوی می گوید، پشت هر سبکی نویسنده اش ایستاده است. یعنی این سبک از قبل نبوده و با این آدم پدید آمده است. حالا اگر ما این ها را فرموله کنیم در واقع دست بچه های مردم را در پوست گردو گذاشته ایم. من یکی با این اتفاق موافق نبودم و یکی هم با جایزه دادن هر ساله. وقتی شما جوایزی برای هر سال می گذارید، افرادی هستند که می خواهند کتابشان به جایزه برسد. جوانند، و حق دارند که اشتیاق داشته باشند. طبیعی است و من هم بودم اشتیاق داشتم؛ که نداشتم البته. بله، معتقدم هنر خلاقیت است و فرموله شدنی نیست و برای همین معتقدم این فناوری های جدید که آمده، دست کم در امر ادبیات هرگز نخواهند توانست با انسان خلاق رقابت کنند، مگر اینکه ابتدا خلاقیت را از انسان بگیرند و بعد کامپیوتر را جایش بگذارند تا داستانی داستان هایی سر هم کند. ولی مادامی که ذهن خلاقی وجود دارد، نه فرمولی وجود دارد نه قاعده و ترتیبی! البته اگر مشتری نباشد مغازه هم تعطیل می شود، درعین حال شاید عده ای هم تشخیص می دهند این شیوه ی یادگیری درست است. خب، چه کار کنم، بروند و تجربه کنند. بالاخره خودش جایی است برای یادگیری و تشویق به خواندن و تجربه اندوختن.

* در این شرایط آیا داستان نویسی ما راه خودش را پیدا می کند، شما به این داستان ها امیدوارید؟

باید پیدا کند. چون عده ای آدم عمرشان را سر آن گذاشته اند. لابد یک جایی سرشان به سنگ می خورد و لابد در جایی راه را پیدا می کنند. آدم هایی که تلاش کنند و کارشان استمرار پیدا کند، حتما راهی پیدا می کنند. ولی وقتی می گویند قصه نویسی این نسل، من نمی توانم بفهمم که نسل یعنی چه و برای همین است که غالبا به طعنه می گویم ادبیات نسلی نیست و فصلی است. اگر نسلی بود، در دوره ای که سعدی پدید آمد، بعد از او ده هزارتا سعدی دیگر مثلا در جیرفت و بلخ و جاهای دیگر پدید می آمد. اگر نسلی بود که در نسل حافظ فقط حافظ را نداشتیم. به این ترتیب نخست باید این را در ذهن مان حل کنیم که ادبیات موبایل یا کامپیوتر نیست که نسل بعد از نسل بیاید... به خصوص در کشور ما ادبیات کاملا فصلی است و افراد باید بتوانند فصلی را در فصل خودشان کشف کنند و آن را پدید بیاورند. و امیدوارم به این که چنین اشخاصی خواهند توانست خود را در ادبیات پدید بیاورند با استمرار و خستگی ناپذیری و پرحوصله گویی. حتما امیدوارم. معتقدم هر دوره ای نویسندگان خودش را پدید می آورد.

* منظورتان از ادبیات فصلی، ادبیات یک دوره است؟

بله. جامعه می تواند فصلش را پدید بیاورد، چنانچه در دوره هایی پدید آورده است. در دوره ای مثلا هدایت و جمالزاده و علوی را پدید آورد و دوره ای دیگر کسانی دیگر را و این ها را جامعه پدید آورده است. اما کسان دیگری باید بیایند تا در فصل خودشان، خود را بیابند. کسانی که در این دوره کارشان استمرار دارد و تن به واخوردگی نمی دهند راه را پیدا خواهند کرد.

* هر کتابی که از شما منتشر می شود، کتاب های چاپ نشده شما را هم به یاد می آورد. تغییری در شرایط انتشار «کلنل» و «طریق بسمل شدن» پیش نیامده؟

نه، هنوز نه! فکر می کنم خیلی ها تمایل دارند این کتاب ها منتشر شوند، حتی در درون خود نهادهای دولتی. اما عده ای هم هستند که بخل می کنند. ما جامعه ای دهقانی بوده ایم و من هم دهقان بوده ام. اما اولین خصلتی که من در کودکی از خودم دور کردم بخل بود. عده ای بخل دارند و امر شخصی شان را به امر سیاسی و اجتماعی تبدیل کرده اند. این کتاب ها یکی سی سال پیش نوشته شده و دیگری پانزده سال پیش. از انقلاب سه دهه و اندی می گذرد و از جنگ بیست سال. خبرنگاران خارج از ایران غالبا از من می پرسند شما که در انتخابات شرکت کردی چرا به کتاب تان اجازه چاپ نمی دهند؟ جواب من این بوده که اگر من در انتخابات شرکت کرده ام به این امید بوده که سایه بحران از سر مملکت ما کنار برود و مرحله بعدِ آن کتاب و آزادی نشر کتاب و این که البته حقوق ادعایی و مطالبات قانونی من به قوت خود باقی است، اما اصل قضیه آن بوده که ما از احتمال یک بحران دور شویم. بنابراین هیچ علت سیاسی وجود ندارد برای جلوگیری از آثار من. اجازه نمی دهند و من نمی دانم چرا عده ای این کار را می کنند. ذهنم خیلی جاها می رود اما نمی خواهم این حدسیات ذهنی را به طور قاطع بیان کنم چون ممکن است استنباط من غلط باشد. اما تا آنجایی که به «کلنل» مربوط می شود، وزارت ارشاد دو سال پیش به اتفاق برخی مطبوعات به اصطلاح تجددطلب، بازیِ تلخی را ترتیب دادند و به اجراء گذاشتند!

* وزارت ارشاد دولت فعلی؟

بله. در دوره قبل که می گفتند نمی شود و مدام ایراد گرفتند و من تصحیح کردم. در دوره جدید مرا دعوت کردند و صحبت کردیم. بنا شد کتاب در آستانه نوروز منتشر شود. من از وزارت ارشاد آمدم بیرون، فردایش اعلام کردند: «کلنل» از سد سانسور گذشت و منتشر شد. در حالی که من در پاسخ خبرنگار گفته بودم هنوز این اتفاق نیافتاده. بعدِ انتشار خبر بلافاصله «کلنلِ» قلابی آمد. همه این ها بازی بود و من بسیار متاسفم. اینکه اصرار دارم کتابی که در زبان فارسی نوشته می شود، با تشخص زبان فارسی منتشر شود، چیزی غریب یا امتیاز خاصی نیست که من می خواهم. نه در اینترنت که به شیوه هایی دیگر می توانم کارهایم را چاپ کنم. پول زیادی هم می دهند تا در خارج از کشور «کلنل» را به فارسی چاپ کنم. یک نسخه هم که به ایران وارد شود همه از روی آن چاپ می کنند. اما این کار را نکرده ام. من پرنسیب ها را رعایت کرده ام. انضباط یک نویسنده ایرانی را رعایت کرده ام، ولی برخی افراد این پرنسیب ها را هرگز محترم نشمرده اند و مانده ام در این سوال که آیا ایشان هموطن های من هستند؟ انتشار کتاب حق انسانی من است، در کنار بسیاری حق های دیگرم.

* در این دو، سه سال وضعیت فرهنگ تغییری کرده است؟

در وجه عام و در آنچه برای دیگران می بینم به نظر می رسد اندکی بهتر شده و از این بابت خوشحالم. ولی در مورد وضعیت فرهنگ و ربط آن با آثار من تغییری حاصل نشده است.

پیام حیدرقزوینی

روزنامه شرق

مقالات بروز کشوری...
ما را در سایت مقالات بروز کشوری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان maghale بازدید : 171 تاريخ : چهارشنبه 15 ارديبهشت 1395 ساعت: 18:15

چکیده:

فرصت و چالش خروجی دو سبک تفکر در جامعه امروز ایران و جهان در برابر تحریم معرفی گردیده است، علت شکل گیری این دو گزینه در جعبه ذهن شخصیت های علمی و مردم یک جامعه به دو مدیریت فردی و مزدوج بر می گردد. مدیریت مزدوج از قدرت طهارت قلب آدمی سرچشمه گرفته و در مقابل مدیریت تک بعدی و جسم مدار و ظاهرگرا از رجس باطنی بشر به شمار آمده که عامل اسارت های اقتصادی انسان در طول تاریخ می باشد. خداوند حکیم در قرآن کریم با سبک سوال استفهام غیر قابل انکار می فرماید: ((هَلْ مِنْ خَالِقٍ غَیْرُ اللَّهِ یَرْزُقُکُم مِّنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ )) آیا خالقی غیر ازالله روزی دهنده شما از آسمان و زمین می باشد. طرح این سوال امتحانی برای نمایش در دوران تحریم اقتصادی انسان جلوه گری نموده و دو پاسخ را از ضمیر ایشان بیرون می کشد. در این مقاله به سوال اقتصادی چرا تحریم برای برخی فرصت می گردد و بخشی دیگر از انسانها را در چالش های بردگی فرود غلتادنده و اقتصاد تک بعدی را بر جامعه تحمیل می نماید، با استفاده ازسبک اقتصادی امام علی علیه السلام به مواردی از پاسخها اشاره می شود.

واژه های کلیدی: فرصت و چالش اقتصادی تحریم – امام علی علیه السلام طهارت قلب

متن:

چرا حاکمیت بعد از پیامبر خاتم صلی الله علیه و اله و سلم از مسیر خود خارج و تا امروز به انحراف خود ادامه می دهد؟ شاید این سوال در برخی اذهان جانبدارنه و فرقه مدار جلوه بنماید و لکن برای قضاوت منطقی و به دور از پوشش های فرقه گرایان نیاز است مبنای بینش و گرایش و کنش اقتصادی از امام علی علیه السلام به معرض قضاوت علمی گذاشته شود که چرا اقتصاد اسلامی بعد از پیامبر اکرم صلوات الله علیه به اقتصاد جاهلی عقبگرد نمود، و مسلمانان رو به اقتصاد نظام پادشاهی کرده و به الگوهایی، از قبیل ارباب و رعیتی و ماتریالیستی تن در دادند که هنوز از ظلم و ظلمت آن نمی توانند کمر راست نمایند، برای پاسخ به سوال در این پژوهش به آیات الهی و روایاتی از امام علی علیه السلام علیه السلام، متوسل می شویم.

۱ آیه شریفه ۶۴سوره طه:

"فَأَجْمِعُوا کَیْدَکُمْ ثُمَّ ائْتُوا صَفًّا وَ قَدْ أَفْلَحَ الْیَوْمَ مَنِ اسْتَعْلی "

)( پس هر ترفندی که دارید فراهم آورید، آن گاه استوار و هماهنگ به میدان مبارزه آیید. امروز هر که برتری یابد پیروز و خوشبخت می شود.))

با توجه به محتوی و مفهوم این آیه شریفه و نظریه تغلب و اختلاف میان دو اصطلاح خلیفه و سلطان در میان دانشمندان مسلمان، آیا جایی برای نظریات امام علی علیه السلام در باره عدالت اجتماعی و اقتصادی با قی می ماند؟ نظر به اینکه دانشمندی مانند امام محمدغزالی که خود را کارشناس و اسلام شناس در جهان اسلام معرفی می نماید و با این تئوری که ایشان ارائه نموده اند:

"الحق لمن غلب و الحکم لمن غلب، نحن مع من غلب"

یعنی «حق با کسی است که غلبه کند و حکومت هم از آن اوست و ما هم با حاکم غالب هستیم"

چگونه جهان اسلام زیر سلطه اقتصاد استکباری کمر شکن نگردیده و قدرت ابراز وجود داشته و برتری اقتصاد اسلامی را به رخ جهانیان بکشاند، آیا با استقاده از همین نظریه آپاراتد اقتصادی مجوز نمی گیرد تا دین را از اقتصاد تفکیک نموده و برده داری مدرن که در جاهلیت رکن اقتصادی محسوب می گردید را مشروعیت ببخشد.

چرا مسلمانان با داشتن سرمایه کلان و منحصر به فرد باید از فقر و فلاکت به دامان اقتصاد ماتریالستی پنهان برده و دین را از زندگی خود تفکیک نموده و با دشمنان اسلام بر سر یک میز کاری و یک سفره طعام حاضر گردنند. برای باطل بودن حکومت های حاکمان کشورهای اسلامی همین گزارش کفایت می کند که:

چرا حضرت علی علیه السلام مانند بردگان زحمت می کشیدند، تا آنجا که در مدت ۲۵سال تحریم، حداقل۲۵ باغ خرما در مدینه تولید نمودند که به قیمت بازار امروز، حاصل آن در ماه میلیاردی بود، و چرا برای کشاورزی این مقدار وقت صرف نمودند و اقدام به دیگر فعالیت های اقتصادی نکردند؟ چون امام علی علیه السلام آباد کردن زمین را عمل به قرآن دانسته و هم چنین کار را سرمایه خدمت و فرار از خیانت معرفی می نمودند، و همین عقیده ایشان سبب می گردید تا تولید حداکثری را عملا ترویج نموده و ساعت کارمفید خود را در خدمت به محرومان به نمایش بگذارند، حال با تفکر "الحق لمن غلب" چگونه روش اقتصادی حضرت علی علیه السلام برای مسلمانان قابل جمع با زندگی حکام اسلامی از صدر اسلام تا به امروز می باشد. توصیه های امام علی علیه السلام در بخش اقتصادی عهد نامه مالک اشتر که دامداری را با دعا ملائکه قرین دانسته و فلاکت و رکود اقتصادی را در فقر و فاقه ملت همراه می دانند چگونه با قانون تغلب مورد تایید ابن تیمیه ها و ابن فراها در کنار هم آرام می گیرد.

چرا این دیدگاه اقتصادی امام علی علیه السلام دلیل بر اقتصاد باطل و فرعونی حاکمان کشور های می نماید:

"من وجد مائا و ترابا ثم افتقر فابعده الله"

((کسی که آب و خاک داشته باشد و فقیر بماند! یعنی تلاش کشاورزی و اقتصادی نداشته، خداوند او را از رحمت خودش دور بدارد.))

چرا این نظریه نورانی برای عشق ورزیدن به اقتصاد مقاومتی کفایت نمی کند، تا ریشه اقتصاد انفعالی از کشور عزیزمان و دول اسلامی ریشه کن گردیده و حیله استکبار جهانی و حامیان آن را برای همیشه نقش بر آب نماید؟ آیا یکی از دلائل مهم و شاید بالاترین علت آن، همین قاعده و قانون فرعون پسند مورد مذمّت قرآن کریم نبوده که زور شمشیر قانون ساز و اقتصاد بر پا کن می باشد.

آیا منشأ بیکاری و تمایل به کارهای بدون زحمت و لذت مداری و اختلاس های فوق میلیاردی و خیانت به وطن و تخریب منابع طبیعی از رحم قاعده و قانون "الحق لمن غلب" متولد نمی شود؟ پاسخ این نوع سوالات را باید در فقر عقلی و فرهنگی مردم جوامع اسلامی جستجو نمود چرا که با قاعده تغلب، ابن تیمیه پسند لذت انسان در جسم و خیال او خلاصه می گردد، و برای حفظ آن لذت می توان شخصیت اسلامی و انسانی را با کفار و مشرکین معامله نمود، چنانکه در امروز جوامع اسلامی برخی کشورها با استکبار و صهیونیزیم خود را نزدیکتر می یابند تا مسلمانان، به همین دلیل منابع اقتصادی کشورهای مسلمانان برای قتل عام آنان توسط دشمنان اسلام هزینه و برنامه ریزی می گردد.

آفات اقتصاد اسلامی با توجه به نظریه «الحق لمن غلب» از دیدگاه امام علی علیه السلام:

"ماجاع فقیر الا بمامتع به غنی"

۱ امام در این باره می فرمایند: «خداوند سبحان غذا و نیاز نیازمندان را در اموال ثروتمندان معین کرده؛ پس هیچ فقیری گرسنه نمی ماند، مگر به واسطه اینکه ثروتمندان از حق آنان بهره مند شده اند. و خداوند آنها را به خاطر این عمل مؤاخذه خواهد کرد.»

ثروتمندان با ابزارهای ظاهری و باطنی قدرت، به پشتوانه شیطان و نفس اماره حقوق فقرا را به نفع خود تصرف نموده، و از پی لذت ثروت تکاثری و مال اندوزی جامعه را به سمت و سوی تفکیک دین از اقتصاد و سیاست سوق می دهند.

۲ "الفقیر حقیر لایسمع کلامه و لا یعرف مقامه"

«{فقیر در چشم مردم} بی مقدار است؛ نه سخنش شنیده می شود و نه جایگاهش شناخته می شود.»

ثروتمندان تابع قانون "الحق لمن غلب" بدنبال فقیر کردن مردم جامعه بوده، و اجازه قدرت و ثروت را برای غیر خودشان عقیم کرده و معترضان بر سر راهشان را با سلاح سرد فقر اجتماعی، و قتل عام حق به جانب از مقابل خود به کنار می زنند.

۳ "کاد الفقر ان یکون کفرا"

« نزدیک است که فقر به کفر منجر شود.»

ثروتمندان پیرو قاعده "الحق لمن غلب" در پی کفر مردم اجتماع بوده و به همین جهت از رفاه مردم در خوف بوده و برای درمان آن، دور بودن دین از زندگی مردم را با خرافات بر قرار نموده و و دین ر ا برای تخدیر عوام در خدمت خود کشانده، وعالمان دینی را با سلاح تهدید و تمطیع در جوار خود طلب می نمایند. در حالیکه حضرت علی علیه السلام چه شب هایی را در جوار انبار مغز گندم و خیک های عسل به یاد مردم فقیر سر گرسنه بر زمین می گذاشتند.

۴ "انما خلقت للاخرة لاللدنیا"

«تو برای آخرت خلق شده ای نه برای دنیا»

ثروتمندان حامی قاعده "الحق لمن غلب" مردم را برای نسیان از برنامه های شوم خود، به آرزوهای دنیای ثروتمندان و قدرت مداران و رقابت های مادی و لذتهای آن فرو برده، تا آنها را به انسان تک بعدی تبدیل کرده، و با جلوه دادن قدرت در اختیار خودشان، دستتان خداوند را بسته و یا رها شده، و در اختیار ثروتمندان معرفی نموده، تا با زحمات آن مردمان غافل و دنیا مدار جهان خودشان را آباد نمایند. همچنانکه درآیه شریفه ۶۳ سوره المائده آمده است:

"و قالت الیهود یدالله مغلولة غلت أیدهم و لعنوا بما قالوا."

«یهودیان گفتند: دست خدا با زنجیر بسته است. دست های آنها بسته باد و به خاطر این گفتار از رحمت الهی دور شوند، بلکه هر دو دست (قدرت) او باز است، هرگونه بخواهد می بخشد.»

برابر آیات شریفه قرآن مردم تحت فرمان ثروتمندان، تا آنجا غافل می شوند که دست بشر باز و قدرت خداوند را مسدود مشاهده می کنند.

۵ "بالعدل تتضاعف البرکات."

«به وسیله برقراری عدالت، برکات و نعمت های خدای متعال فزونی می یابد.»

ثروتمندان قائل به قاعده " الحق لمن غلب" عدالت اجتماعی را برابر قانون تغلب تفسیر نموده و برای توجیه آن، قوانین در دین الهی را به نفع خود تغییر داده و اقدام به عوام فریبی می نمایند، همچنانکه معاویه برای اداره جامعه مسلمانان اقدام به خرید روایات از جعال حدیث بر علیه امام علی علیه السلام نموده، و لعن بر آن حضرت را بر بالای منابر واجب کرد تا از دستورات اقتصادی امیر المومنین علیه السلام در امان مانده، و زیر سوال مردمان فقیر و زحمت کش جامعه نرود، و این سبک تا حال حاضر در برخی دول اسلامی محسوس و قابل مشاهده می باشد.

حسین درودی – معاون امور استانهای ستاد همکاری حوزه های علمیه و وزرات آموزش و پرورش

حسین درودی

مقالات بروز کشوری...
ما را در سایت مقالات بروز کشوری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان maghale بازدید : 163 تاريخ : چهارشنبه 15 ارديبهشت 1395 ساعت: 18:15

آیا خطبه امام علی(ع) در مورد نقصان عقل زنان معتبر است ؟

امروزه متاسفانه شبهات زیادی در مورد دین و آموزه های آن مطرح بوده و بعضا به روایات شفاهی رسیده از پیامبر(ص) و اهل بیت و یا گزارشات تاریخی موجود در کتب تاریخی مختلف ، استدلال میشود که بدون بررسی اعتبار اسناد آنها ، در همه فضاهای مجازی در حال گسترش و پخش است .

آنچه که عقل انسانی حکم میکند و از پیامبر و اهل بیت (ع) نیز به ما رسیده است ، برای بررسی صحت و اعتبار روایات مذکور دو راه بیشتر وجود ندارد :

۱ اعتبار زنجیره راویان روایت تا پیامبر(ص) و یا امام(ع)

۲ تطبیق روایت با مضامین قرآن

پیامبر(ص) فرمودند :

ای مردم : هر حدیثی از من نقل کردند و مطابق قرآن بود ، اعتراف میکنم که مال من است . در غیر اینصورت از من نبوده و نسبت دروغ به من بسته اند . ۱

تذکر : شرط دوم ، در هر حال باید مورد عنایت قرار گیرد ، حتی اگر سلسله راویان حدیث ، به ما درست رسیده باشند ، چرا که آنهایی که در جعل احادیث خبره شده بودند ، قطعا در جعل سلسله راویان احادیث ، بیشترین همت را برای تثبیت آنها بکار برده اند .

یکی از خطبه هایی که در نهج البلاغه ، به امام علی(ع) نسبت داده شده ، خطبه ایست که ایشان بعد جنگ جمل ، برای مردم ایراد کرده و بشرح ذیل ، زنان را ناقص العقل قلمداد کرده است :

" ای مردم، زنها از لحاظ ایمان و ارث و خرد کم بهره هستند ، ۲ ـ اما نقصان ایمانشان بجهت نماز نخواندن و روزه نگرفتن در روزهای حیض است، ۳ـ و جهت نقصان خودشان این است که (در اسلام) گواهی دو زن به جای گواهی یک مرد است ، ۴ـ و از جهت نقصان نصیب و بهره هم ارث آنها نصف ارث مردان می باشد، ۵ـ پس از زنهای بد پرهیز کنید، و از خوبانشان برحذر باشید، ۶ـ و در گفتار و کردار پسندیده از آنها پیروی نکنید، تا در گفتار و کردار ناشایسته طمع نکنند ." ۲

برای بررسی صحت خطبه فوق ، کافیست که واکاوی درستی در اسناد و تطابق مضمونی آن با قرآن انجام شده و به جعلی بودن آن ، پی برد .

۱ بررسی صحت اسناد خطبه

روایت فوق به صورت کامل و یا در برخی منابع بصورت ناقص و صرفا عبارت « ان النساء نواقص العقول » در منابع مختلف روایی آمده که در تمامی منابع فوق روایت مذکور بصورت مرسل ۳ یا مرفوع ۴ وارد شده است و در یکی از منابع نیز در سلسله سند آن ابوطالب مکی دیده میشود که دچار جنون گردیده بود و قابل اعتماد نیست .

۲ عرضه روایت به قران کریم

آیات قرآن کریم چه در مقام خلقت زن و مرد ، چه در مقام بیان مسئولیت ، چه در مقام مراتب ایمان و پذیرش عمل ، چه در مقام بیان کرامت انسانی ، چه در مقام بیان اغواء و فریب خوردن و گمراهی از حق و چه در مقام ارائه الگو و نمونه ایمانی ، زن و مرد را بصورت مساوی در کنار هم قرار داده و هنگام مراجعه به قرآن کریم و تلاوت این کتاب شریف و الهی ، هیچ تفاوتی از جهات مذکور میان زن و مرد دیده نمی شود :

• مقام خلقت: « یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا... ۵

• مقام بیان مسئولیت: « إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَ الْمُسْلِمَاتِ وَ الْمُوْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ الْقَانِتِینَ وَ الْقَانِتَاتِ وَ الصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَ الصَّابِرِینَ وَ الصَّابِرَاتِ وَ الْخَاشِعِینَ وَ الْخَاشِعَاتِ وَ الْمُتَصَدِّقِینَ وَ الْمُتَصَدِّقَاتِ وَ الصَّآئِمِینَ وَ الصَّآئِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحَافِظَاتِ وَ الذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیراً وَ الذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِیماً . ۶

• مقام ایمان و پذیرش عمل: « وَمَنْ یَعْمَلْ مِنَ الصَّلِحَتِ مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا یُظْلَمُونَ نَقِیراً . ۷

• مقام بیان کرامت انسانی: « یَآ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَ أُنثَی وَ جَعَلْنَاکُمْ شُعُوباً وَ قَبَآئِلَ لِتَعَارَفُواْ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ . ۸

و آیات متعدد دیگر از جمله بقره آیات ۳۵ و ۳۶ ، تحریم آیات ۱۱ و ۱۲ .

لذا بر اساس آیات قرآن ، تفاوتی در ایمان و مسئولیت پذیری و کرامت انسانی و یا بالعکس فریب و گمراهی، میان زن و مرد دیده نمی شود و هرجا صحبت از کوتاهی در انجام مسئولیت یا گمراهی است، مساله دو سویه و بر زن و مرد اطلاق دارد و جنسیت بر اساس آیات قرآن کریم در ایمان و یا گمراهی افراد نقشی ندارد و بالعکس در آیات قرآن کریم تصریح شده است که نفس انسانی مخاطب تقوا و فجور است نه جنسیت:

« وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا * فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا * قَدْ أَفْلَحَ مَن زَکَّاهَا * وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا » ۹

نظر مرحوم آیه اله دکنر صادقی تهرانی :

این که در بعضی منابع (منسوب به امیرالمؤمنین ع) آمده است: « زنان ناقص الإیمان هستند؛ چون در ایّام حیض نماز نمی خوانند و روزه نمی گیرند »، جعلی می باشد؛ زیرا نماز نخواندن و روزه نگرفتن در ایّام حیض ، اطاعت از اوامر الهی است، و این یعنی کمال ایمان، نه نقص ایمان . ۱۰

و در یک کلام :

آنچه که از آیات قران بر می آید ، هیچگونه اهانت و یا ارزش درجه دومی برای زن بدست نمی آید و از طرف دیگر امام علی(ع) که به اقرار همه بزرگان دو فرقه مسلمان ، از مومن ترین مردم به قرآن بوده و بر اساس حدیث ثقلین ، از معتبرترین شارحان دین و کتاب خدا بوده است ، هیچگاه ، سخنی مخالف مضامین و اصول قرآنی به زبان نیاورده ، و یا از آیات قرآن در جهت تحقیر جنس زن استفاده ننموده است .

محمد صالحی

زیرنویسها :

۱- أیها الناس ما جاءکم عنی یوافق کتاب الله فأنا قلته و ما جاء‌کم یخالف کتاب الله فلم أقله – ۸۶۰ نهج الفصاحه و وسائل الشیعه، ج ۱۸، ص ۷۹، ح ۱۵

۲- معاشر الناس، ان النساء نواقص الایمان، نواقص الحظوظ، نواقص العقول، ۲ـ فاما نقصان ایمانهن فقعودهن عن الصلوة والصیام فی ایام حیضهن، ۳ـ و اما نقصان عقولهن فشهادة أمرأتین کشهادة الرجل الواحد ۴ـ و اما نقصان حظوظهن فمواریثهن علی الانصاف من مواریث الرجال، ۵ـ فاتقوا شرار النساء، و کونوا من خیارهن علی حذرٍ، ۶ـ ولا تطیعوهن فی المعروف حتی لایطمعن فی المنکر.» خطبه ۷۹ نهج‏البلاغه

۳- حدیث مرسل- اصطلاحی در علم درایه و- حدیثی است که راوی، آن را از معصوم نشنیده، لیکن بدون واسطه از وی نقل کرده باشد و یا با واسطه نقل کرده، امّا واسطه را فراموش کرده و به فراموشی تصریح نموده و یا از روی عمد یا سهو آن را نیاورده باشد و یا واسطه را با ابهام ذکر کرده باشد، مانند تعبیر «عن رجلٍ» یا «عَن بعض اصحابنا» ( نهایة الدرایة (سیدحسن صدر)ص۱۸۹ )

۴- حدیثی که یک- یا بیشتر از یک- راوی آن از میانه یا آخر سند آن افتاده باشد . ( نهایة الدرایة (سیدحسن صدر) ص۱۸۲-۱۸۳. )

۵- نساء ، آیه ۱ (ای مردم بترسید از آن خدایی که شما را از نفس واحد آفرید و جفت او را از آن [ از همان نفس ] خلق کرد. )

۶- احزاب، آیه ۳۵ (مردان و زنان مسلمان و مردان و زنان با ایمان و مردان و زنان عبادت‏ پیشه و مردان و زنان راستگو و مردان و زنان شکیبا و مردان و زنان فروتن و مردان و زنان صدقه‏دهنده و مردان و زنان روزه‏ دار و مردان و زنان پاکدامن و مردان و زنانی که خدا را فراوان یاد می ‏کنند خدا برای [همه] آنان آمرزشی و پاداشی بزرگ فراهم ساخته است.» )

۷- نساء ، آیه ۱۲۴ (و هر کس کارهای شایسته انجام دهد، چه مرد باشد و چه زن، در حالی که مؤمن باشد پس آنان به بهشت وارد می ‏شوند و کمترین ستمی به آنان نمی ‏شود. )

۸- حجرات ، آیه ۱۳

۹- شمس ، آیات ۷-۱۰

۱۰- مسئله شماره ۱۵۹ از گزیده فتاوا - http://www.albalaq.com

مقالات بروز کشوری...
ما را در سایت مقالات بروز کشوری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان maghale بازدید : 170 تاريخ : چهارشنبه 15 ارديبهشت 1395 ساعت: 18:15